CareerBuilder.se

Många googlar sin framtida chef

Nyhet   •   Sep 13, 2014 11:00 CEST

Många googlar sin framtida chef

Åtta av tio gör research om arbetsplatsen innan de ansöker till ett jobb, det visar en undersökning som CareerBuilder.se genomfört. Det vanligaste verktyget för detta är Google tillsammans med en genomgång av hemsidan.  Undersökningen visar även att var fjärde letar information om chefen innan de söker lediga jobb.

Undersökningen genomfördes i CareerBuilders databas under perioden juni 2014. Totalt har 5628 respondenter deltagit i undersökningen. Utöver att vi googlar och kollar företagets hemsida används också LinkedIn och Facebook som källor. Dessutom gör 40 procent sin research om arbetsplatsen genom att fråga vänner och bekanta.

– Rekryterare vill att du ska vara intresserad och våga ställa frågor om företaget och jobbet. Men istället för att endast använda internet som källa kan det vara en fördel för arbetssökande att också ringa och ställa sina frågor. På så sätt får kan man skapa en mer personlig kontakt, säger Johan Hasslert, marknadschef på CareerBuilder.se.

Undersökningen visar även att endast tio procent ringer eller mailar frågor om jobbet eller företaget innan ansökan. Ännu färre, 8 procent, har uppgett att de kontaktar tidigare anställda för att få deras bild av bolaget.