Fitness Brands

Människor som mår bra presterar bättre

Nyhet   •   Nov 24, 2011 09:42 CET

Endast de anställda som mår riktigt bra kan förväntas prestera utefter sin högsta förmåga i alla lägen. Därför ligger det i företagets intresse att få personalen att trivas, vara motiverade och ha en god hälsa.

För det krävs det att de anställda ska få de bästa förutsättningarna för att hålla en så god fysik som möjligt. Detta kan göras på många olika vis men det kanske mest väsentliga är att få de anställda att motionera regelbundet. Träning skapar endorfiner som ger en känsla av glädje, förbättrar den fysiska förmågan  att kunna prestera på topp, ökar konditionen för att orka längre och stärker immunförsvaret för att hålla sig frisk.

Har man inte anpassat gymmet används det inte
Gymmet måste anpassas för alla, män och kvinnor, starka respektive svaga samt den erfarne såväl som den oerfarne. Har man inte anpassat gymmet för att någon faktiskt ska träna där används det naturligtvis inte.

Skanska hade under flera år ett komplett gym som stod oanvänt. Ett samarbete inleddes därefter tillsammans  med Life Fitness för att förbättra utnyttjandet av sin friskvårdsanläggning. Life Fitness levererade en helhetslösning och placerade träningsredskapen efter noga planerade ritningar. Numera är  gymmet fullt av motionerande personal som håller sig i form. Med en gladare och friskare personal i Stockholm investerar man nu i sin personal i Göteborg. Frågan är om något företag har råd att missa denna möjlighet?

Gör som skanska investera i er personal

Det kan knappast undgå dig var du är när du ser den stora välvda entréväggen i blått med texten - Skanskas Friksvårdsanläggning. Hela anläggningen har renoverats och de anställda har nu tillgång till gruppträningssal, spinningrum och ett gym med både konditions- och styrkeutrustning. De anställda kan nu ta del av olika gruppträningspass eller själva träna i gymmet.

De bästa förutsättningarna för personalen
Anläggningen är öppen för alla anställda dygnet runt alla dagar i veckan. Genom att erbjuda personalen full tillgång till denna anläggning och dess instruktörer har Skanska skapat de bästa av förutsättningar för att personalen ska kunna höja sitt välmående.

”Friska chefer”
Skanskas chefer har deltagit i Feelgoods program ”Friska chefer”, vilket är ett program som omfattar fysisk hälsa, träning, kost och mental hälsa. Detta resulterar i att företaget i längden spar pengar och får en mer produktiv personal. ”I och med att hälsofrågorna på Skanska är föremål för ledningens aktiva engagemang genomsyras organisationen av ett klimat där hälsa står i fokus”. Conny Karlberg, träningschef på Feelgood.

"I och med att hälsofrågorna på Skanska är föremål för ledningens aktiva engagemang genomsyras organisationen av ett klimat där hälsa står i fokus." Conny Karlberg, träningschef på Feelgood.

Life Fitness är den världsledande leverantören inom träningsutrustning till både kommersiella gym och privatpersoner. Företaget tillverkar och säljer styrke – och konditionsutrustning under namnet Life Fitness och
Hammer Strength och distribuerar sin utrustning i fler än 120 länder.
Huvudkontoret ligger utanför Chicago i USA.

Motionskompaniet AB är svensk generalagent för Life Fitness sedan 25 år. Bland Motionskompaniets kunder återfinns bland andra: Master Training, Malkars, Balance Traning, Scandic Hotels, Sheraton hotel,
Volkswagen golfarena och Grand Hotel.