Civil Rights Defenders

Människorättsförsvarare dömd till böter

Nyhet   •   Jul 16, 2009 12:00 CEST

Vitryssland fortsätter att straffa landets människorättsförsvarare. Den 16 juli dömdes den vitryska människorättsförsvararen och advokaten Leanid Svetsik till böter. Svetsik har under flera år arbetat med rättshjälp till människorättsaktivister i Vitsebsk som fått hotbrev från medlemmar i den nazistiska organisationen Russian National Unity.

I våras åtalades han för att själv ha skrivit och spridit dessa brev och den 16 juli dömdes Svetsik att betala motsvarande 90 000 kronor i böter för att ha väckt nationellt hat och för förtal mot presidenten.

Svetsiks advokat, Paval Sapelka, hävdar att fallet är fabricerat och att hans klient fått utstå kränkningar under såväl förundersökning som rättegång. Enligt Svetik själv har åklagaren medvetet manipulerat fakta för att framställa hela människorättsrörelsen i dålig dager inför allmänheten.

Det här är ännu ett tecken på att den vitryske diktatorn Aleksander Lukasjenka inte har för avsikt att genomföra några reformer i demokratisk riktning, säger Robert Hårdh, Svenska Helsingforskommitténs generalsekreterare. Vitryska människorättsförsvarare är lika hårt ansatta som tidigare och mot den bakgrunden har jag svårt att se hur EU med bibehållen trovärdighet ska kunna fortsätta att fördjupa sitt samarbete med Vitryssland.