Wihlborgs Fastigheter AB

Malmös framtid flyttar in i Malmös historia

Nyhet   •   Feb 07, 2013 15:19 CET

Nere i hamnen, strax intill det gamla färjeläget, ligger Stockholmskajen, och där på kajen står ett magasin som spelat en stor roll under många decennier. Det byggdes för att godset från båtarna snabbt skulle kunna lyftas över i ett magasin med hjälp av de stora kranarna. Den tiden är förbi – och Magasinet har nu fått ett nytt och helt annorlunda liv. Hela byggnaden har totalrenoverats för att skapa moderna arbetsmiljöer som går i takt med Malmös utveckling som kunskapsstad.

ArjoHuntleigh AB, som är en global leverantör av lösningar för patientmobilitet har flyttat in med sina forsknings- och utvecklingsenheter. LRF media, som är Lantbrukarnas Riksförbunds förlag, har flyttat in högst upp med både redaktioner och kontor. I Magasinet finns nu också det framgångsrika mjukvaruföretaget Jayway AB med sitt huvudkontor.

Tre spännande framtidssatsningar samlade i en av Malmös tydligaste symboler från den tid som varit. Det är väl det som kallas utveckling. Men det är också ett tecken på hur vi lever nära våra hyresgäster för att kunna hålla jämna steg med nya önskemål som dyker upp. Och som ibland kan förverkligas, t o m i ett gammalt magasin.