B3IT Healthcare AB

Margaretha O'Carroll i profil

Nyhet   •   Nov 07, 2011 13:50 CET

Margaretha är erfarenheten personifierad. Både när det gäller klinisk verksamhet, projektledning och utredningsuppdrag.

Med en stabil grund som röntgensjuksköterska har Margaretha valt att gå vidare för att arbeta som konsult med projektledning men också utredningar i syfte att förbättra verksamheter inom vårdsektorn.

- När jag fick chansen att arbeta som konsult såg jag möjligheter att arbeta med olika typer av uppdrag hos olika organisationer. Att ägna mig åt att leda olika projekt och bygga teamet runt projektet är något som jag tycker är kul samtidigt som det är både spännande och givande, säger Margaretha.

- Margaretha är för mig urtypen för den projektledare som behövs i vården – strukturerad, klok och oerhört erfaren med tydligt fokus på mål och resultat. Det innebär att planerna måste anpassas mot verkligheten och förändringsarbetet bedrivas med hänsyn till de människor som berörs säger Ragnar Lindblad som också avslöjar att Margaretha var den första han anställde efter att han börjat i B3IT.

Hon är klar över skillnaderna mellan att vara konsult och att vara anställd i offentlig sektor: - När du arbetar som konsult måste du vara självständig. Du sitter ute hos kunden och är inte del av den organisationen på samma sätt som om du vore anställd även om uppdraget är inom offentlig sektor. Du träffar många olika människor med olika kompetenser och olika arbetskulturer vilket är mycket utvecklande.

Många av Margarethas uppdrag har kommit att handla om olika typer av digital bildhantering, så egentligen kan man säga att hon fortsätter att serva sin gamla verksamhet, fast på ett nytt sätt. Med sin bakgrund och erfarenhet delar hon samma språk som den verksamhet hon stödjer i många av sina uppdrag.

Hon känner trygghet i sin roll som konsult även om uppdragen ligger utanför röntgenverksamheten. Hennes genuina kunnande gör att hon snabbt kan sätta sig in i olika uppdrag och se vad som behöver göras för att nå resultat.

- Jag vill vara med från början till slut och jag brinner för att nå de resultat som uppdraget gäller. För att lyckas är kommunikationen mellan människor en viktig del, avslutar hon.

Fakta om Margaretha O’Carroll
Ålder: 59 år
Bor: Innerstan Stockholm
Familj: Man och två barn, en son och en dotter