WSI WebAnalys

Marknadsföring med sociala medier

Nyhet   •   Apr 08, 2013 21:23 CEST

- Det gäller att kommunicera med kunden där kunden finns på nätet och ge bra service. Man ska vara försiktig med att försöka sälja direkt. Många människor behöver gå våra kurser för att lära sig hur de sociala medierna ska kunna användas, fortsätter Madelene.

Madelene säger att Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube är de viktigaste sociala medierna.

Hon tycker att LinkedIn passar särskilt bra för företag och för personer i arbetslivet. Genom LinkedIn kan du nätverka inom din bransch eller inom något särskilt intresseområde. Där hittar du företagssidor och kan lägga upp din personliga profil och ditt CV. Det går även att lägga in referenser och rekommendationer.

Företagen har också stor nytta av Youtube där du kan presentera din vara eller tjänst som ett litet videoklipp. När det gäller filmsnuttar är det bättre att gå in på Youtube än på Google. För att synas ordentligt måste du göra en sökmotoroptimering. Ett videoklipp kan visa mycket mera än en text. Det finns särskilda Youtubesidor där du kan presentera ditt företag med videoklipp, faktaruta och logotype. Där kan du också länka till företagets riktiga hemsida.

WSI WebAnalys håller kurser om marknadsföring med sociala medier. Ibland håller de kursen i sina egna lokaler eller också kommer de ut till din arbetsplats. WSI Webanalys gör också webbanalyser och konkurrentanalyser. Snart lanserar de nya e-kurser om sociala medier. I höstas lanserades den första e-kursen om marknadsföring med mobilen (Webbutbildning för företag).