Aspekta

Mats Persson årets Skåneetta!

Nyhet   •   Nov 11, 2011 10:02 CET

Och vinnaren är…Mats Persson!

Torsdagen den 10 november offentliggjordes 2011 års Skåneetta - Skånes mest inflytelserika opinionsbildare. Listan över Skånes mäktigaste opinionsbildare, uppdelade i fem olika kategorier och vinnaren, Skåneettan, offentliggjordes på ett mingel med buffé och dryck på Restaurang Skeppsbron 2, i Malmö.

Vinnarna inom respektive kategori är Heidi Avellan, media, Ann Heberlein, kultur, Sten K Johnson, näringsliv och Carsten Rose, utbildning och forskning.

Totalvinnaren Mats Persson är regionråd för Folkpartiet i Region Skåne samt ordförande för Kollektivtrafiknämnden. Juryns ordförande Magnus Dahl presenterade Mats Persson enligt följande:

"Mats Persson är en person som på kort tid har hunnit sätta sin prägel på skånsk politik. För skåningen i gemen blev han känd när han i våras tog strid för Öresundstågens överlevnad, i samband med att operatören DSB First kastade in handduken och det dansk-svenska samarbetet om tågen hotades av kollaps.

Han är tydlig, rättfram och inte rädd för att sticka ut. Han syns och hörs ofta i media och som den äkta opinionsbildare han är, driver han också sin egen blogg. Som ordförande för kollektivtrafiknämnden i Skåne arbetar han enträget för att binda ihop regionen och göra det till en bättre plats att leva och verka i."

- Vi vill lyfta fram dem som efter egna förutsättningar lyckas få stort opinionsmässigt genomslag. Det får de genom sin idérikedom och initiativkraft, men man ska heller inte glömma uthållighetens betydelse för opinionsmässig framgång. Mats Persson är en sådan person, säger Magnus Dahl.

- Den fria opinionsbildningen är viktig för utvecklingen av vårt samhälle. I Skåne har vi många framträdande opinionsbildare inom vitt skilda sektorer. Vi vill uppmärksamma deras insatser för att Skåne till en ännu bättre plats att verka i, säger Magnus Dahl, juryns ordförande i Skåneettan och till vardags VD för Aspekta AB, som arrangerar Skåneettan.

Medaljplaceringarna i varje kategori

Politik