Skyscanner

Medelhavsdrömmar: Säkra sommar och sol för semestern 2011

Nyhet   •   Nov 25, 2010 10:45 CET

Planera sommarsemestern 2011 med en drömdestination vid Medelhavet

När den svenska vintern är som kallast, drömmer vi oss ofta bort till sydligare breddgrader och planerar för nästa års semester. Flera av svenskarnas mest populära semesterdestinationer ligger runt Medelhavet och många väljer ett av dessa solsäkra länder för sin drömresa under sommaren 2011!

Cypern

Cypern sägs ofta vara en korsning mellan tre kontinenter - Europa, Afrika och Asien - med sin blandning av kulturer, inbjudande stränder, vackra berglandskap, lyxiga hotell och moderna semesteranläggningar. Den cypriotiska gästfriheten är legendarisk och besökarna kan räkna med ett hjärtligt välkomnande, tillsammans med det varma vädret. Flyg till Cypern avgår från de flesta större europeiska flygplatserna och kuststaden Paphos är öns mest kända ankomstpunkt. Utöver Cyperns vackra kustlinje, kan man även bege sig inåt landet för att vandra bland doftande citrusodlingar, olivlundar och böljande vinrankor.

Turkiet

Flyg till Turkiet, som är ett stort och varierat land och ofta kallas för "bron mellan Asien och Europa". Landets besökare kan välja mellan härliga stränder vid Svarta havet eller det Egeiska havets kust, pulserande städer som Istanbul och Ankara eller lugnare orter inåt landet, och bergsregionerna är populära bland klättrare och cyklister. Turkiet är en året-runt-destination och Antalya och Alanya räknas till de mest populära destinationerna för svenska sommarturister, medan den turkiska jetset-destinationen Bodrum ökar allt mer.

Egypten

Om du vill uppleva tropisk dykning utan att behöva resa alltför långt, är semesterorterna vid Röda Havet de som ligger närmast Europa. Sharm El-Sheikh är en Egyptens mest kända dykdestinationer, med utmärkta dykmöjligheter för såväl elever som erfarna dykare, och här kan du delta i vrak- och nattdykningar eller flera dagar långa dykexpeditioner. Men det är inte bara dykare som kommer till Egypten; pyramiderna i Giza är det enda av de sju underverken i den antika världen som fortfarande existerar och tusentals turister ankommer varje år med flyg till Egypten för att se dessa otroliga skapelser.

Grekland

Semesterparadiset Grekland har över 1400 olika öar att välja mellan, vilket också ger landet den tionde längsta kustlinjen i världen. Kreta, Korfu och Rhodos hör till de mest populära grekiska öarna, men några av de större städerna som Aten, Thessaloniki och Patras är också väl besökta och tenderar att vara bra utgångspunkter för semestern. Du kan boka flyg till Grekland från de flesta större svenska flygplatserna och utöver det varma vädret, den grekiska gästvänligheten och goda maten, bjuds besökarna också på otroliga historiska platser som Akropolis, oraklet i Delfi och Olympia.

Kroatien

Trots att Kroatien stadigt växer i popularitet bland svenska turister, får landet fortfarande en liten andel jämfört med Spanien, Frankrike och Italien. Vilket är goda nyheter för dig, eftersom det innebär färre folkmassor och ofta lägre priser. Flyg till Kroatien och njut av varma somrar, klart havsvatten och mängder av stränder och öar (det finns 1185 av dem) längs den dalmatiska kusten, vilket gör det till en bra plats för en fin sommarsemester. Den mest kända destinationen i landet är förmodligen den vackra gamla staden Dubrovnik, som finns med på UNESCO:s världsarvslista och också är ett populärt stopp för kryssningsfartyg i Medelhavet.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson