iCore Solutions AB

Mer integration med iCore Solutions på Atea

Nyhet   •   Jul 02, 2012 10:24 CEST

Atea har använt iCore Integration Suite (iCIS) som integrationsplattform i många år. Den interna IT-personalen, som är utbildade i iCIS, har kontinuerligt vidareutvecklat integrationsarkitekturen och anpassat den till nya förhållanden.

För närvarande pågår ett projekt att ersätta det gamla interna ERP-systemet med MS Dynamics NAV. Eftersom detta är en ansenlig uppgift, som omfattar en stort antal integrationer, utför man arbetet stegvis. Projektet kommer att fortgå även under hösten. Integrationsdesignen på Atea är löst kopplad, enligt så kallade SOA-principer. Ur en integrationssynvinkel underlättar detta avsevärt bytet av ERP-system och projektet har hittills gått helt enligt planerna.

Under det senaste året har Atea också utfört en fullständig integration av Office 365, Microsofts molnbaserade mjukvara för samarbete i office-programvarorna. Denna integration omfattar alla affärsprocesser, från order till betalning.

"iCore Integration Suite har gjort det möjligt för oss att bygga en löstkopplade integrationsarkitektur, som är lätt att vidareutveckla och ändra. Man kan säga att iCore är gjort för förändring och vi vet alla att affärsförhållanden och IT-infrastruktur hela tiden utvecklas och förändras. Med iCore är modifiering och anpassning både enkelt och säkert", säger Jessica Gidlund, ansvarig för IT-integration på Atea sedan 2006.
Om Atea
Atea finns i sju länder i Norden och Baltikum, har 5 800 medarbetare, är marknadsledare i Norden och Baltikum och är den tredje största IT-infrastrukturleverantören i Europa. Koncernen hade en omsättning på drygt 20 miljarder svenska kronor 2010 och är noterad på Oslo Börs.