Cloudmore AB

Microsoft Virtual Private Cloud lanseras som molntjänst

Nyhet   •   Sep 01, 2010 15:00 CEST

En Virtuell servermiljö är bra för miljön och skapar stora möjligheter att skala serverdriften upp eller ner efter behov jämfört med en traditionell serverpark med flera olika maskiner. Cloudmore lanserar nu tillsammans med Microsoft och deras HyperV teknologi möjligheten att skapa egna privata moln av virtuella servrar.

Virtual Private Cloud (VPC) ska inte förväxlas med de många erbjudanden som idag finns runt Virtual Private Server (VPS). Teknologin i botten är den samma dock skiljer sig möjligheten att skapa ett moln av flera VPS då varje enskild VPS är en egen server utan möjlighet att kontakta eller kommunicera med fler servrar. Ett VPC är en eller flera virtuella servrar som är länkade i samma nätverk och endast kan nås via en startkt krypterad VPN tunnel.

Ett företag idag med vanliga krav på sin IT drift använder ett antal servrar för att hantera fillagring, intranät, HR system och i vissa fall sin maildrift och CRM. Dessa funktioner kräver ett antal olika servrar för att fungera och ställer stora krav på säkerhet och tillgänglighet.

Genom att använda en Virtual Private Cloud (VPC) lösning upplever användaren på företaget ingen skillnad i sitt dagliga arbete utan prestanda och säkerhet är starkt definierad i tydliga Service Level Agreement (SLA).

Virtual Private Cloud (VPC) kommer att förpackas och erbjudas till marknaden under hösten via någon av Cloudmore certifierade partners i Norden.

För frågor kontakta:

Anders Nilsson