Vinia Sweden AB

Middagstips från Vinia

Nyhet   •   Jul 08, 2013 15:35 CEST

Risotto ska vara krämig men inte stabbig. Att använda lite av torskens sjudvatten mot slutet ger både djupare smak och chans att reglera konsistensen.

Grundrecept risotto 4 portioner:

4 dl Risenta Avorioris
2 små schalottenlökar
0,5 purjolök
1-2 msk smör
1 dl torrt vitt vin
8-9 dl fiskbuljong
salt & peppar

0,5 dl citrontimjan
4 portionsbitar torsk
100 g sockerärtor
1 stor fänkål
1 msk smör
1 dl torrt vitt vin
fiskbuljong

Hacka citrontimjan och strimla sockerärtorna, ställ åt sidan. Hacka schalottenlökarna och purjolöken fint. Smält smöret i en kastrull och fräs löken mjuk. Häll i riset efter någon minut och fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter. Tillsätt vinet. Späd sedan i omgångar och under omrörning med buljongen. Låt riset suga upp all buljong innan mer hälls på. Koka på svag värme i ca 20 minuter tills riset känns mjukt. Medan risotton puttrar  skär av den trådiga delen av fänkålen och skiva resten grovt. Fräs gyllenbrun i smör, salta och peppra och ställ åt sidan. Smält smöret i en stekpanna, salta torsken och fräs den lätt på en sida i en minut. Häll sedan på vinet och buljongen så att det precis täcker fisken och sjud på låg värme tills fisken blivit genomgående vit och fast. När riset är mjukt blanda ner citrontimjan tillsammans med en liten del buljong från fisken och blanda till önskad konsistens, smaka av med salt och peppar. Lägg upp risotto på tallrikarna, strö över sockerärtorna, placera torsken ovanpå och garnera med fänkål och citrontimjan. Smaklig spis.

Kompanjonen i glaset

De viktigaste parametrarna till en lyckad kombination i det här fallet är att vinet ska ha kropp nog att ackompanjera den krämiga risotton och samtidigt ha tillräckligt med intensitet i smak och doft för att inte riskera att försvinna bland alla härliga dofter av örter och buljong. En frisk syra bryter igenom de feta smöriga tonerna och ger komplett smakupplevelse. Denna krämiga risotto med tydlig smak av citrontimjan tillsammans med mjäll torsk och smörbrynt fänkål passar utmärkt till vår ekologiska Cameleon Unoaked Chardonnay. Här finns koncentrerad frukt av grönt äpple och päron med noter av vanilj, mango och lime. Fruktigt och fylligt med en frisk eftersmak. Glöm inte att lägga vinet på kylning i god tid innan middagen.

Domaine Jean Bousquet grundades 1997 av fransmannen Jean Bousquet. Bousquet, som då hade över 30 års erfarenhet av vinindustrin bestämde sig för att hitta den allra bästa platsen för att odla druvor på ekologisk väg. Han hittade slutligen Tupungato, Mendoza i Argentina där han 1250 meter över havet började att odla druvor. Regionen erbjuder ideala förhållanden för att tillverka vin, så som varma sommardagar, kallare nätter med låg luftfuktighet och perfekta sandiga jordar. Idag odlar Jean Bousquet druvorna Malbec, Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Shiraz samt Chardonnay (samtliga druvor är ekologiskt odlade).

Sagt om Cameleon Unoaked Chardonnay:

”Torr linneskåpsfrisk doft med vita blommor och kanske lavendel, avrundning och djup frukt i smaken med ett uns av torkad frukt och smörighet.”

Söndag dryck, Sydsvenskan

”Utan fatlagring kommer de druvtypiska dofterna av smör och hö fram, här med liten ton av krita. Balanserad syra, kryddig på tungan och med bra längd. Eko-odlat. Till grillad fisk och ljust kött, samt matiga sallader.”

Icakuriren, Mat & Dryck