Film i Väst AB

Mikael Marcimains politiska thriller Call Girl får världspremiär på Torontos filmfestival

Nyhet   •   Aug 21, 2012 18:30 CEST

Mikael Marcimains politiska thriller Call Girl, efter manus av Marietta von Hausswolff von Baumgarten, är uttagen till Discoverysektionen och får världspremiär på Toronto Filmfestival (6-16 september). Call Girl får svensk biopremiär 9 november 2012. Call Girl produceras av Garagefilm i samproduktion med Film i Väst.

Call Girl är uttagen till Torontos Filmfestival och deltar i Discoverysektionen, som uppmärksammar det mest spännande från nästa generations regissörer.
Mikael Marcimain är en av Sveriges mest uppmärksammade regissörer som nu gör sin efterlängtade långfilmsdebut. Tidigare har han regisserat hyllade TV-dramer som Graven, Lasermannen och Upp till kamp.
- Jag känner mig oerhört glad och hedrad över inbjudan till Torontos Internationella Filmfestival. Jag är väldigt stolt över att min första långfilm, Call Girl, kommer att visas här, säger Mikael Marcimain.

Call Girl - synopsis
Det är valår 1976. Kvinnlig frigörelse och sexuell revolution går hand i hand med neutralitet, kärnkraft och trygghet för alla. I Stockholm ligger dagisen vägg i vägg med poseringsateljéer, och sexklubbarna får kunder från det närliggande regeringskansliet. Unga Iris rekryteras som 'Call Girl' från en ungdomsvårdsskola, och sugs blixtsnabbt upp från samhällets botten, förbi diskoteken och elitens kristallkronor, upp emot landets högsta politiker. När den utopiska bilden av Sverige hotas, stiger maktens män in för att upprätthålla den.

Regi: Mikael Marcimain
Manus: Marietta von Hausswolff von Baumgarten.
I rollerna: Pernilla August, Sofia Karemyr, Simon J Berger, Josefin Asplund, Sven Nordin, David Dencik, Kristoffer Joner, Ruth Vega Fernandez, Magnus Krepper, Sverrir Gudnason, Anders Beckman, Hanna Ullerstam, Claes Ljungmark m fl.

Call Girl produceras av Garagefilm International AB, i samproduktion med Film i Väst, Friland Produksjon A/S, Newgrange Pictures ltd, Yellow Film & TV oy, Sveriges Television AB, Nouvago Capital AB, The Chimney Pot AB och Dagsljus AB och med stöd av Svenska Filminstitutet, Finlands Filmstiftelse, Bord Scannán na HÉireann/Irish Film Board, Norsk Filminstitutt, Nordisk Film & TV Fond, Section 481 och i samarbete med YLE samt Windmill Lane VFX – Dublin.
Call Girl är en svensk, norsk, finsk och irländsk samproduktion, producerad med stöd av MEDIA Programme of the European Union, och har presenterats på CineMart vid Rotterdams Internationella Filmfestival.