Honda Sverige

Milstolpe passerad: Honda har sålt sin miljonte hybridbil

Nyhet   •   Okt 19, 2012 10:25 CEST

Hondas globala försäljning av hybridbilar sprängde miljonvallen under september 2012. Milstolpen nåddes 12 år och 11 månader efter försäljningsstarten av Hondas första hybridbil: den första generationen Insight i Japan.

Insights bränsleförbrukning var 0,35 l/mil när den kom i november 1999. Detta var då den lägsta förbrukningen bland alla massproducerade bensindrivna bilar i världen.

Dessa utmärkta förbrukningssiffror kunde uppnås med hjälp av Hondas lätta och kompakta hybridsystem IMA (Integrated Motor Assist). Sedan dess har Honda utökat sitt sortiment av hybridbilar. För närvarande säljs åtta hybridmodeller i cirka 50 länder runt om i världen.

I maj i år började Honda även att producera hybridmodeller utanför Japan: Acura ILX Hybrid med produktion i USA och Jazz Hybrid med produktion i Thailand sedan juli i år. Dessutom planerar Honda att starta produktion av Jazz Hybrid i Malaysia senare under 2012. Detta för att effektivt kunna leverera prisvärda hybridbilar med låga koldioxidutsläpp till kunderna i Asien, där efterfrågan på bränslesnåla fordon förväntas växa i framtiden.

Honda kommer fortsätta att tillverka bilar med det nuvarande enmotoriga hybridsystemet IMA. Dessutom kommer Honda att utöka sortimentet med dels tvåmotoriga hybridsystem anpassade för medelstora modeller, dels ett tremotorigt högeffektivt hybridsystem med särskilt god prestanda – Sport Hybrid SH-AWD® (Super handling All Wheel Drive). Detta är ett system som kombinerar sportiga köregenskaper med utmärkt bränsleekonomi. Systemet introduceras på modellerna NSX och Acura RLX, liksom på en ny modell av Legend som planeras för den japanska marknaden.

I enlighet med sin globala miljöparoll ”Blue Skies for our children” kommer Honda fortsätta att öka antalet hybridfordon på marknaden och därigenom bidra till en värld med lägre koldioxidutsläpp.

Hondas Hybrid-historia

November 1999: Första generationen Insight introduceras

December 2001: Civic Hybrid

December 2004: Accord Hybrid (endast i Nordamerika)