PetSpace AB

Min hund drar i kopplet

Nyhet   •   Feb 23, 2010 10:43 CET

Min hund drar i kopplet

När en hund drar i kopplet så är beror det oftast på att den har lärt sig att det är lönande att göra det. Man har många gånger omedvetet tränat hunden att göra så.

En del hundar som behöver uträtta sina behov lite mer privat drar i väg med ägaren för att man förstår ju vad som är på gång. Trots att man offrat sig med en sväng ner i diket för hundens bästa, så fick den med sig en annan oönskad inlärning på köpet: När den drog i kopplet fick den gå dit den ville.

Hunden ser någon den känner och drar i kopplet för att hälsa. Du ska ju ändå dit och hunden är ju så glad. Men än en gång fick den bekräftat att det är lönande att dra i kopplet!

Hunden bestämde vart den ville gå och du följde efter. Dvs. att du har på detta sätt tränat din hund att dra i kopplet genom att belöna den med att den fick gå dit den ville.

Men det går att lära om. Medveten träning genom stanna - utan att ta kontakt - och stå still varje gång hunden drar i kopplet kommer att ge resultat. Inlärningen måste få ta tid och det är ytterst små steg som ska belönas i början. Belöna små ögonblick, det räcker med att kopplet slakar endast lite grann för att du ska belöna med mild röst. Den stora belöningen för hunden blir att ni går vidare!

Ett vanligt fel är att ägaren står stilla för lång stund så att hunden inte ser sambandet mellan att man stannade för att den drog i kopplet. Ha tålamod för en bra inlärning.

Artikel inlagd av hundexperten Helene Nordwall