ABE Partners

Mindre än en månad kvar till .uk släpps

Nyhet   •   Maj 16, 2014 09:04 CEST

Vi har tidigare skrivit om att Storbritannien kommer att erbjuda registreringar direkt under .uk vilket tidigare inte varit möjligt. Storbritannien är ett av de få länder där det bara varit möjligt för “vanliga” människor att registrera under olika underdomäner såsom co.uk, org.uk och me.uk. Startskottet för denna nya möjlighet är den 10 juni.

Då .uk är en av de populäraste landsdomänerna med över 10 miljoner registrerade domännamn under de olika underdomänerna, kommer detta säkert röna ett visst intresse både i branschen men även för kunderna. Huvudregeln för domännamn är som bekant att ju kortare desto bättre och genom att plocka bort underdomänen förkortas och förenklas domännamnen, vilket gör dem enklare både att skriva in och komma ihåg för besökarna.

Detta innebär dock inte att redan etablerade domännamn kommer att försvinna eller att man som innehavare av ett sådant måste registrera samma namn direkt under .uk för att försäkra sig om att ingen annan knycker domänen. Inbyggt i lanseringen är nämligen en reservationsperiod på 5 år vilket innebär att nuvarande innehavare till exempelvis en co.uk-domän per automatik har motsvarande namn under .uk reserverat i fem år, och därmed förtur till en faktisk registrering.

Givetvis ser vi det som en stor fördel att säkra sitt namn direkt under .uk då det bättre överensstämmer med normen satt i andra länder och på sikt säkerligen kommer att vara det bättre alternativet jämfört med co.uk. För mer information om förändringen och hur ni bör agera ber vi er kontakta oss.