Katarina församling

Nyhet   •   Sep 18, 2014 14:45 CEST

Minnesceremoni för Estoniaoffren
Katarina kyrka, 26 september

Den 26 september genomför Katarina kyrka en stor minnesceremoni för Estoniaoffren, med anledning av att tjugo år passerat sedan katastrofen. Det som ofta beskrivits som den största katastrofen i Sverige i modern tid har med tiden skrivits in som en tragisk historia i den svenska folksjälen. Katarina församling ser det som en del av vå...r uppgift att skapa rum för gemensamt läkande. I samband med tjugoårsdagen av tragedin arrangeras därför en minnesceremoni, för att ge var och en möjlighet att stanna upp, minnas och skänka omsorg och stöd till varandra och de anhöriga.

Medverkar gör Kent Härstedt (överlevare/politiker), Mary Philipson (präst), Peter Örn (politiker), Erik Enockson (kompositör), Sofie Livebrandt (artist), Vasas Flora & Fauna (artist), Capella Catharinae under ledning av Hans Vainikainen, mfl.
Minnesceremonin är kostnadsfri och öppen för alla. Kl 19:30- ca21:00, fredag 26 september.

De medverkande:
KENT HÄRSTEDT, riksdagsledamot (S) och överlevare.

PETER ÖRN, ledarskapskonsult, fd generalsekreterare för Röda korset, som var ordförande (Fp) för regeringens utredning av Estoniakatastrofen.

SOFIE LIVEBRANDT har med en kraftfull och säregen sångröst och ett känsligt och stilrent gitarrspel hyllats bland annat för sina tolkningar av Karin Boyes och Emily Dickinsons poesi.

ERIK ENOCKSON, kompositör bakom filmmusiken till Farväl Falkenberg, Man tänker sitt och Apan. Senast aktuell med musiken till den brittiska filmen For Those In Peril. Driver även förlaget och skivbolaget Irrlicht. Capella Catharinae framför två av Enocksons verk.

VASAS FLORA & FAUNA, popgrupp från Åbo som redan innan sitt kommande debutalbum väckt uppmärksamhet i svenska musikkretsar. Till vackra melodier sjunger Mattias Björkas och Iiris Viljanen humoristiska och intellektuella texter om livet på andra sidan Bottenviken - med en charm som gör det svårt att inte få tårar i ögonen.

CAPELLA CATHARINAE sjunger allt från Mozart, Händel och Bach till svensk körlyrik och moderna tonsättare som Sandström och Jennefelt. Kören leds sedan 2007 av Hans Vainikainen, prisbelönt dirigent.

Välkommen!