Minplanet

Modets hållbara framtid diskuterades på Fashion Talks

Nyhet   •   Feb 04, 2011 16:30 CET

Hur ska vi som älskar kläder och mode kunna ägna oss åt det utan att förstöra miljön? Det var lite av temat på Fashion Talks som hölls som en del av Fashion Week i Stockholm på torsdagen.

Och en hel del idéer kom fram under de tre timslånga samtalen med sammanlagt ett 20-tal representanter från Modesverige, secondhandaktörer, miljörörelsen, forskare och återvinningsföretag.

För det första, hur ska man få konsumenter att vilja betala mer för kläder av ekologiska, "hållbara" material?

Eko måste bli sexigare

Danske Peter Ingwersen, grundare av klädmärket Noir, pratade om att ekologiskt mode måste bli sexigt, för "Ärligt talat, alla vill vi använda kläder för att göra oss attraktiva och get laid."

Den mode- och hållbarhetsintresserade publiken verkade dock inte helt övertygad om det, och Marcus Bergman från textilföretaget Ecocotton menade dessutom att många av oss redan är beredda att betala mer för det hållbara.

Miljörörelsen representerades mycket vältaligt av Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. Han pratade lite uppgivet om vår överkonsumtion av kläder, hur vi "slänger kläder som mat" och "köper och köper" och det absurda i att substanser som är förbjudna i EU mycket väl kan finnas i kläder som importeras från utanför EU. Visst kan vi förändra mycket som konsumenter - det visar det faktum att ekologiskt kaffe, ekobananer och miljömärkta tvättmedel blivit så populära. Men politikerna måste också bli mer styrande i de här frågorna, menade han.
- Reuse, swap, remake är bra. Men vi behöver komma vidare, sa Mikael Karlsson.

Men tanken på att minska konsumtionen känns inte särskilt lockande för många som jobbar med mode. Designern Annika Matilda Wendelboe har tagit fram världens första kolletkion enligt konceptet Cradle to Cradle, C2C. Enligt C2C tas allt fram i ett kretslopp och man tänker redan i designskedet på att det inte ska bli något skadligt avfall. Allra helst ska det bli tvärtom - att de utslitna kläderna kan bli till nytta för naturen.

Avfall = föda

- Den här klänningen kan du lägga i komposten och eftersom den bara innehåller bra saker kan du lugnt äta tomaterna du odlat sen, förklararade hon.
Dock finns det utmaningar att lösa på vägen, hon har fått designa sin kollektion utan knappar och dragkedjor.

Annika Matilda Wendelboe med en icke återvinningsbar klänning, dock gjord av återvunna möbeltyger. En komposterbar klänning hittar du här.

På plats var även Fjällrävens inköps- och utvecklingsansvariga, Donna Bruns, som berättade lite om företagets projekt för att återvinna kläder. Kläderna, som är märkta Eco Circle, kan när de är uttjänta samlas in och göras om till nya produkter av samma kvalitet. Det lär dock ta många år innan kläderna kommer tillbaka, eftersom secondhandmarknaden för Fjällrävens produkter blomstrar.
- Det tar tid, sa Donna Bruns.

Lars Tolgén, ansvarig för intern kommunikation på återvinningsföretaget Ragn-Sells och Emma Enebog, hållbarhetsansvarig för Myrorna, berättade om ett projekt de har ihop där uttjänta bomullstyger från Myrorna tas om hand och återvinns som biogas av Ragn-Sells.

Emma Enebog sa intressant nog att hon trodde att den ideella sektorns närmast monopolliknannde ställning i secondhandbranschen knappast kan fortsätta. Och hon välkomnade den utvecklingen.
- Vi behöver utveckla återanvändningen, nu behöver fler parter engagera sig, sa hon.

Nya miljösmarta material

Ett av de tre samtalsblocken handlade också om framtidens material. HM berättade om projektet Better Cotton Initiative som drivs i samarbete med WWF och där man försöker minska miljöpåverkan, särskilt vattenåtgången, i den konventionella bomullsodlingen.

Klättermusen, ett företag som tillverkar friluftskläder och där hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, har ökat sin användning av recyclad nylon, och designar kläderna för att göra återanvändning och återvinning möjlig. Vissa plagg ingår i ett återvinningssystem där kunden får pant för att lämna in uttjänta plagg (upp till 20 euro per plagg, läser jag på sajten Treehugger.) Alla plagg märks dessutom enligt ett ECO-index efter hur miljöbelastande de är (läs mer om det här.)

Ecocotton blandar mjölk med sin ekobomull och får fram nya material.

Mikael Lindström, forskare vid Inventia/Konstfack forskar på nästa generations skogsbaserade material och gav det hållbara rådet till den samlade modebranschen: adoptera en forskare.

Fashion Talks hölls på Arkitekturmuseum i Stockholm den 3 februari. Samtalen bestod av tre block: Beauty and the nature of the beast - om hur modeindustrin och konsumenterna kan agera mer hållbart.
Furure Fibes - om framtidens material.
Life after death - closing the loop - om kretsloppstänkande i designskedet.

Text och foto: Elin Dunås

Kolla in bilderna på: http://www.minplanet.se/livsstill-nyheter/1652-modets-hallbara-framtid-diskuterades