IT/BPO Sri Lanka

Möjligheter i solen - resebrev från Sri Lanka

Nyhet   •   Jan 23, 2016 12:27 CET

Det var 50 graders skillnad, jämfört med Sri Lanka, när vi nyligen landade hemma i Sverige I de luftkonditionerade kontoren på It-företagen har det dock var svalt även om det är fullt fart både hos dem och i Sri Lankas expansiva ekonomi.

Förra året avslutades att ta emot svenskt besök som ville få mer kunskap om It-företagen på Sri Lanka och förra veckan kom ytterligare ett svenskt företag till Colombo på studiebesök.Reser snart tillbaka då intresset under de två senaste åren har ökat kring vad Sri Lanka kan erbjuda svenska företag. Konstaterar även att branschpressen tar upp fördelar med att besöka outsourcingpartnern - artikel.

Ett samarbete med It-företag med Sri Lanka råder bot på den brist av utvecklare som finns i Sverige - enligt vissa uppgifter kommer 60 000 personer saknas t om 2020.

Sri Lanka välkomnar små som stora engagemang. Det finns goda exempel på svenska företag som startat med en utvecklare i Colombo till andra som inlett med team på sex medarbetare.

Vi kan naturligtvis inte låta bli att länka två av de senaste fina artiklarna om Sri Lanka som turistmål även om vårt uppdrag är att introducera de utmärkta it-företagen. Kombinationen av ett härligt land att besöka och bra it-företag är dock oslagbar.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet