Apart Förlag AB

Möllevångsskolan vann en zombie-workshop med Jimmy Wallin

Nyhet   •   Aug 27, 2013 15:03 CEST

I våras röstades seriealbumet The Walking Dead fram till ett av 2012 tre bästa seriealbum av Bokjuryn – en 33000 pojkar och flickor stark entitet bestående av skolelever från hela Sverige. The Walking Dead – den tecknade förlagan till tv-serien med samma namn – ges i Sverige ut av det det Malmöbaserade Apart Förlag, och som av en händelse vann en Malmöskola som deltog i juryarbetet en workshop med Apart Förlags Jimmy Wallin.Närmare bestämt Möllevångsskolan och eleverna i årskurs 9.

Från kl 9.30, tisdag 27/8, var Jimmy Wallin på plats och lära eleverna allt om zombier, hur man överlever dem, hur man ritar serier, och givetvis hur man  tecknar en zombie.
Jimmy jobbar som serietecknare och illustratör men är även en av Sveriges mest anlita seriepedagoger och har de senaste åren tecknat 1000-tals zombieporträtt – allt från fans och bröllopspar till tunga namn i Kultursverige, till exempel Fredrik StrageAnn HeberleinJohanna Koljonen och förra årets Guldbaggevinnare Michel Wenzer (At night I Fly). De senare är alla med i den zombiearmé som bidragit med förord till de svenska utgåvorna av serieromanen The Walking Dead – förlagan till TV-serien med samma namn.Det senaste porträttet är för övrigt på Sara Bergmark Elfgren (CirkelnEld) som skriver förordet till den kommande samlingsvolymen "Stormen".

Vill man prata med Jimmy Wallin nås han på telefon 073-585 29 34.Allmänna frågor om Apart Förlag, The Walking Dead, högupplösta bilder, etc skickas med fördel till info@apartforlag.se

PS. Det är även Jimmy som ligger bakom den ekologiska Strindberg som zombie-kollektionen (t-shirts, tygkassar, trosor) från i fjol.Apart Förlag ger ut populärkultur för vuxna, men satsar också stort på skolan och har bland annat gett ut en lärarhandledning för The Walking Dead, avsedd för högstadiet och gymnasiet, som finns för fri nedladdning på hemsidan: www.apartforlag.se