Film i Väst AB

Möt Film i Väst på Göteborgs Internationella Filmfestival 2014

Nyhet   •   Jan 08, 2014 16:43 CET

Ester Martin Bergsmarks långfilmsdebut Nånting måste få gå sönder inviger Göteborgs Internationella Filmfestival 2014.

På Göteborgs Internationella Filmfestival 24 januari–3 februari 2014 är Film i Väst och bolagets samproduktioner rikt representerade på premiärer, seminarier och tävlingar. Här följer en sammanställning av vårt deltagande under festivalen. För visningstider hänvisas till programkatalogen.

Dragon Award Best Nordic Film
Ett av världens största filmpriser, på en miljon kronor, delas ut. Två av Film i Västs samproduktioner deltar i tävlingen (tider anges i katalogen):
Invigningsfilm för hela festivalen är Ester Martin Bergsmarks långfilmsdebut Nånting måste få gå sönder. En kärlekshistoria mellan två unga män som i flykten från vardagen och rädslan för att bli som andra, träffar varandra. Baserad på romanen ”Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats” av Eli Levén.
Henrik Hellströms The Quiet Roar handlar om en 68-årig kvinna som får en dödlig sjukdom och väljer att möta sin rädsla genom en ovanlig terapiform kombinerad med intag av en hallucinogen drog. I en drömsk men samtidigt realistisk upplevelse förflyttas hon genom sitt undermedvetna 40 år tillbaka i tiden, där hon konfronteras med sig själv, sina barn och sin före detta man.

Dragon Award Best Nordic Documentary
Även här är två samproduktioner uttagna till tävling: Anders Jedenfors Ute på landet och Carl Javérs Freak Out. Jedenfors film utspelar sig mitt på den dalsländska slätten där det pensionerade paret Carlsson tillbringar sina dagar med att göra så lite som möjligt. Under den mondäna ytan gömmer sig dock en mer komplex verklighet. Filmen målar varsamt fram en bild av ett par som till ytan är helt enligt normen men vid närmare observation extraordinär.
Javérs dokumentär handlar om fem ungdomar som hösten år 1900 köpte en kulle i fattiga södra Schweiz. De hade fått nog av konsumtionssamhället de vuxit upp i och ville skapa ett annat samhälle. Ett samhälle grundat på veganism, feminism, pacifism och fri kärlek som de kallade Monte Verità. Genom deras ögon ser vi likheterna mellan deras tid, vår tid och vad de revolterade emot i början av 1900-talet.

Svenska premiärer
Tommy, Stockholm Stories, Angered United och Ettor och nollor
får svensk premiär på festivalen.
Tarik Salehs thriller Tommy med Moa Gammel, Lykke Li och Ola Rapace skildrar kvinnorna i den kriminella världen. Handling: Estelle är tillbaka i Stockholm. Med sig har hon dottern Isabel och ryktet om sin man - Tommy. För ett år sedan flydde de hals över huvud efter ett av de största rånen i svensk kriminalhistoria. Nu är Estelle tillbaka för att hämta bytet, försvinna och starta ett nytt liv med sin familj. Men bytet är borta och med hotet om att Tommy är på väg hem börjar hon pressa hans gamla kumpaner.
Stockholm Stories
av Karin Fahlén med Martin Wallström, Cecilia Frode och Marie Richardson bygger på novellssamlingen ”Det andra målet” av Jonas Karlsson. En modern storstadsskildring om längtan efter kärlek och svårigheten att skapa kontakt
Johan Renck har regisserat SVTs stora dramasatsning Ettor och nollor, som är inspirerad av verkliga händelser. Med Jonathan Andersson, Gustaf Skarsgård och Lars Väringer.
I Angered United av Thomas Reckman skildras fotboll och tjejer, alla andra generationens invandrare, i förorten på ett nytt sätt.

Svenska långfilmsåret 2013
Som vanligt har festivalbesökarna möjlighet att se alla svenska långfilmer med premiär 2013. Film i Västs samproduktioner i bokstavsordning: De dansande andarnas skog, Ego, En gång om året, Faro, Hotell, Johan Falk – Kodnamn Lisa, Känn ingen sorg, Mig äger ingen, Monica Z, Små citroner gula, Snabba Cash – Livet Deluxe, Tyskungen, VI ÄR BÄST!

Svenska bilder: Kortfilm
Ett antal kortfilmer har samproducerats av Film i Väst: Seat 26D, Hot Chicks, Simhall, När sugfiskar krockar, Lifestyle, Knuffen, Jag är väldigt duktig på att onanera, Räknar dagar räknar år, Ett sista farväl.

Nordiskt ljus
I katetgorin Nordiskt ljus visas Mikkel Nørgaards danska kioskvältare Kvinnan i rummet med Fares Fares och Nikolaj Lie Kaas som baseras på Jussi Adler-Olsens succédeckare. Här visas också Daniel Joseph Borgmans Berlinvisade Nya Zeeländska film The Weight of Elephants.

Gala
I Galasektionen visas Maria Bloms HALLÅHALLÅ, en sympatisk relationskomedi om att våga stå upp för sig själv och andra. Erik Poppes A Thousand Times Good Night med Juliette Binoche och Nikolaj Coster-Waldau vann priser i Montreal och Chicago i år. Norska Pionjär av Erik Skjoldberg spelades in i Uddevalla med Aksel Hennie och en rad Hollywoodstjärnor. Slutligen var James Macavoy och Jamie Bell i Studio Fares i Trollhättan för att spela in Jon S Bairds film Filth.

Fem kontinenter: Europa
Anca Damian skildrar i A Very Unsettled Summer fyra personer i ett erotiskt drama under en het sommar i Bukarest. Med bland andra Bron-aktuella Kim Bodnia.

Göteborgs Lilla filmfestival 16-19 januari
16 januari 18.30 Draken

Galapremiär för Bamse och Tjuvstaden av Christian Ryltenius.
18 januari 12.30 Draken
Filmskapare i fokus: Lotta & Uzi Geffenblad, skapare av Aston, Prick och Fläck med flera.

Work-In-Progress
25 januari 16.00 Pustervik
Ruben Östlund presenterar sin kommande film Turist.
1 februari 12.00 Pustervik
Mikael Marcimain presenterar sin kommande film Gentlemen.

Tema kortfilm: Träffa kortfilmskonsulenterna Söndag 26 januari 11.00 på Pustervik
Möt bland andra Sofie Björklund, kortfilmsansvarig på Film i Väst.

Startsladden 26 januari 14.00 Pustervik
Möt de nominerade till Startsladden. Här finns bland andra Film i Västs samproduktioner Simhall
av Niki Lindroth von Bahr, Hot Chicks av Ninja Thyberg och Seat 26D av Karolina Brobäck.

Ettor och nollor – en presentation 31 januari 16.00 Pustervik
Sveriges Televisions nya stora dramaproduktion Ettor och nollor i regi av Johan Renck presenteras.