Film i Väst AB

Möt Maria Blom inför premiären av HALLÅHALLÅ

Nyhet   •   Feb 07, 2014 07:00 CET

Maria Blom har skrivit manus till och regisserat HALLÅHALLÅ, som fredag 7 februari går upp på de svenska biograferna. Bild: Gus Kaage, Film i Väst.

– HALLÅHALLÅ föddes ur en längtan efter att skriva en historia som hyllade solidaritet och gemenskap och om att ta tag i sitt eget liv. Och om hur mycket man kan åstadkomma med rätt vänner omkring sig, säger filmens regissör och manusförfattare Maria Blom.
HALLÅHALLÅ är en varm komedi om kärlek och uppror i hjärtat av Dalarna av Maria Blom, som gjorde Masjävlar. Fredag 7 februari har den svensk biopremiär. HALLÅHALLÅ är producerad av Memfis Film i samproduktion med Film i Väst.

HALLÅHALLÅ handlar om Disa (Maria Sid) och Laban (Carl Jacobson) och deras två barn. Men nu har Disas man skaffat en ny kärlek, nya kläder och en helt ny framtid, medan Disa fastnat i ett liv satt på vänt. Men så dyker en babblande sjubarnspappa från Grycksbo (Johan Holmberg) upp på biblioteket. En ilsken patient vaknar till liv på jobbet. Och en ny kampsport kommer till stan. Plötsligt tar livet en annan vändning...
HALLÅHALLÅ är Maria Bloms fjärde långfilm. Tidigare har hon skrivit manus till och regisserat Fishy (2008), Nina Frisk (2007) och Masjävlar (2004). Alla fyra filmer är producerade av Lars Jönsson på Memfis Film i samproduktion med Film i Väst.
Masjävlar blev ett verkligt genombrott för med nära 800 000 biobesökare, mycket goda recensioner och 2004 års guldbagge för Bästa film, Bästa manus samt Bästa kvinnliga biroll.

Huvudpersonen i HALLÅHALLÅ är undersköterskan Disa. Hon är ensam, laglydig, plikttrogen, men befinner sig på en plats där hon egentligen inte vill vara. Utan självkänsla säger hon osäkert ”hallåhallå”.
– Det är som om hon alltid backar och tar tillbaka det ”hallå” hon just sa, säger Maria Blom.
Men det sker en vändning. Disa tar makten över sitt liv, med början i sig själv. Hon lär känna andra människor, hon upptäcker att hon inte är ensam. Hon vågar ryta ifrån. ”Man måste ju vara fler för att göra en förändring, man måste ha uppbackning”, som Mara Blom uttrycker det.
— Det är medvetet som jag gjort ett kvinnoporträtt. Fortfarande finns det färre kvinnor i sådana här komplexa huvudroller. Att berätta om kvinnor är en mycket roligare utmaning än att berätta om män. Många manus skulle bli mycket mer intressanta ur ett berättarperspektiv om man bara bytte kön från en man till en kvinna, säger Maria Blom.

Återigen skildrar du ett livet i en medelstor svensk stad. Vad är det som fascinerar med småstaden?
— Jag bor ju själv sedan tio år i just en sådan stad, Falun, så det har fallit sig naturligt. Själva historien skulle kunna utspela sig var som helst i världen. Men rent filmiskt är det härligt att jobba i småstadsmiljön. Det är också skönt att ha sin förankring här. Jag gick för att tag sedan med några bekanta på stadens gågata. Överallt hejade jag på människor. ”Är det så här att bo här”, sa mina vänner...
— Men det är dubbelt. Jag känner och känns igen av många människor. Å andra sidan finns det en större mångfald i en storstad. Det positiva med småstaden är att vi har tid för samtalet. Vi kan stanna och prata med varandra på stan.

Maria Blom beskriver sig själv som en ”ovanligt vanlig människa med en vanlig uppväxt i en vanlig familj”. Under uppväxten kände hon aldrig att det fanns några historier som berättade om hennes liv.
– Därför har det blivit en utmaning att gestalta människor som inte får ta plats för att de inte anses vara tillräckligt intressanta eller dramatiska.
När Maria Blom satt och skrev manus till HALLÅHALLÅ såg hon inte en komedi framför sig.
– Då är det hur deppigt som helst, men när skådespelarna tar replikerna i sina munnar då blir det komedi. Jag bestämde mig tidigt för att filmen skulle sluta bra, oavsett vad som skulle hända. Biobesökarna skulle kunna gå ut ur salongen och känna sig glada och stärkta.

Text och bild (Maria Blom): Gus Kaage, Film i Väst. Fri för publicering mot angivande av källa.

Fakta: Maria Blom
Född 1971. Började på Södra Latins teaterlinje när hon inte kom in på frisörlinjen. Har skrivit och satt upp hyllade pjäser på svenska teatrar. Debutfilmen Masjävlar (2004) sågs av nästan 800 000 besökare, fick internationell biodistribution tilldelades 2004 guldbaggar för Bästa film, Bästa manus samt Bästa kvinnliga biroll. 2007 kom dramakomedin Nina Frisk med en guldbaggenominering för Gunilla Nyroos för Bästa kvinnliga biroll. 2008 distribuerades övningsfilmen Fishy. Hallåhallå är Maria Bloms fjärde långfilm.

Fakta: HALLÅHALLÅ
Producerad av Memfis Film AB i samproduktion med .Film i Väst och SVT. I samverkan med Film i Dalarna. Med stöd från Svenska Filminstituet och Nordisk Film & TV Fond. Distribution: SF. Svensk biopremiär: 7 februari 2014.

Fakta: Skådespelare
Disa – Maria Sid