World Village of Women Sports

Mona Sahlin besökte WVWS: ”En relevant satsning.”

Nyhet   •   Dec 11, 2012 13:52 CET

- En relevant, spännande och otroligt behövd satsning. Detta kommer att bli en möjlighet att lyfta fram de som redan arbetar för kvinnor och idrott men hittills inte haft någon plattform, konstaterade Mona Sahlin när hon besökte World Village of Women Sports (WVWS) på tisdagsförmiddagen.

Hon har själv ett stort idrottsintresse både privat och i sin profession där hon bl a suttit som regeringsrepresentant i Riksidrottsstyrelsen. Hon har även brutit is vad gäller jämställdhetsfrågor då hon var första kvinnan inom Socialdemokraterna både på positionen partisekreterare och partiordföranden. Dessutom har hon varit jämställdhetsminister i flera år. Med all den erfarenheten i bagaget passade hon även på att lämna ett par råd till WVWS:

- Det är viktigt att inte fastna vid problemen, utan istället se möjligheterna och potentialen med en satsning som denna. Kvinnorna är inte problemet, utan det handlar om hur idrottsvärlden historiskt är uppbyggd och blivit styrd . Man måste vara medveten om att männen satt normen under en längre tid och kvinnorna har bara varit med under en kort tid, då det är en process som tar tid.

WVWS:s VD, Malin Eggertz Forsmark informerade även om de viktiga samarbetena mellan idrotten, akademin och näringslivet. Något Sahlin tyckte var intressant.

- Man får synergieffekter när man samlar ett område på detta sätt och samverkar. Detta känns som sagt spännande och jag är gärna med och lyssnar, följer och hjälper till i arbetet.