Hushållningssällskapet

Nätverk för fältförsöksteknik jubilerar

Nyhet   •   Maj 19, 2014 09:52 CEST

Förberedelser av mässan med avancerad teknik. Parcellsprutan igång på fältet för Borgeby Fältdagar.

Nätverket grundades i Norge 1964 och sprider information om teknik och metodik för jordbrukets fältförsöksverksamhet. I samband med 50-årsjubileet ordnas en utställning på Borgeby Fältdagar.

- Det märks att det är ett internationellt nätverk, säger Karin Håkansson, HIR Malmöhus och mässansvarig Borgeby Fältdagar. Tack vare att IAMFE har valt att lägga en del av sitt jubileum på vår mässa har vi lyckats boka in utställare från både Nya Zealand, Österrike, Frankrike och Tyskland.

Förutom i Norge och Sverige finns aktiva IAMFE-avdelningar i Frankrike, Ryssland, Benelux-länderna samt i Kina, där IAMFEs huvudkontor ligger. Ledande tillverkare av försöksutrustning finns i Tyskland, Österrike och Danmark.

Demonstrationer med fältförsöksmaskiner
Försöksmaskiner imponerar sällan med sin storlek, utan snarare med den exakta och komplicerade teknik de har. Missa inte IAMFE:s maskindemonstrationer om du är intresserad av försöksmaskiner!

Föredrag på många språk
Seminarier kommer att hållas om aktuell försöksteknik på svenska, danska, norska eller engelska. Program finns på mässans hemsida. Man vänder sig i fösta hand till växtförädlare, rådgivare, forskare och tillverkare av fältmaskiner och laboratorieutrustning.

Maskindemo fältmaskiner: 25 juni kl. 14:30 samt 26 juni kl. 10:00 och 13:30

För mer information,
kontakta Torbjörn Leuchovius, försöksledare, tel. 018-67 18 25, Torbjorn.Leuchovius@slu.se
Karin Håkansson, mässansvarig Borgeby Fältdagar tel. 046-71 36 11, karin.hakansson@hushallningssallskapet.se

Borgeby Fältdagar i Skåne 25-26 juni 2014
2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.
Läs mer på www.borgebyfaltdagar.se och www.facebook.com/borgebyfaltdagar