Fotbolliblekinge.se

Nalic: "Jag tillhör de mest utbildade tränarna i Europa"

Nyhet   •   Okt 09, 2010 13:24 CEST

- Jag har tid och lust att göra det nu. Även om jag är praktisk aktiv med klubbar och landslag som jag gör arbete för, känns det som att jag vill göra något eget. De tankarna kom redan ifjol efter att några Stockholmslag visat sitt intresse för mina tränartjänster.  Idag är jag mycket mer intresserad av en klubb uppdrag än jag var då, säger Zlatan Nalic till fotbolliblekinge.se.

I svensk fotboll har Zlatan Nalic arbetat i det tysta fram till december 2009, då han på initiativ av Svenska Fotboll Förbundets tränar teamet började ett samarbete med tränar och spelar utbildningen. Sen dess har Zlatan utbildat en hel del allsvenska tränare (Stefan Rehn IFK Göteborg, Roland Nilsson MFF, Thomas Andersson Bortsam Mjällby AIF, Magnus Persson Ålborg mm.) och levererat fotbolls kunskap som Förbundet ansåg vara nytt och ytterst viktigt för svensk fotbolls utveckling.

- På olika tränarsymposium har jag träffat Svenska FF-s tränare och där visade de sitt intresse för ett samarbete. Eftersom jag är bosatt i Sverige var det ett naturligt steg för mig att hjälpa till där jag bor. Det resulterade i ett samarbete som bidrog till en ömsesidig utveckling.

Som vi på fotbolliblekinge.se redan har skrivit om, arbetar Zlatan     Nalic även inom den internationella fotbollen.

- Jag har stort inflytande i den internationella fotbollen med stora framgångar då jag levererar både spelare och fotbollskunskap till klubbar och fotbollsförbund i Europa.

- Jag har tagot akademisk tränarutbildning i både Kroatien och Sverige samt UEFA-licensen har jag tagit i fyra olika länder, med det tillhör jag de mest utbildade tränarna i Europa.

- Jag har levererat kunskaper till en hel del Champions leaguelag och till sju landslag.

Redan imorgon åker Zlatan till Uppsala där han ska ta hand om en grupp allsvenska tränare som ska uppgradera sin UEFA pro diplom. Efter detta är gjort hoppas han kunna ägna mera tid för att aktivt söka ett klubbuppdrag.

www.fotbolliblekinge.se