NCC AB

NCC presenterade borecept i Almedalen

Nyhet   •   Jul 03, 2013 09:13 CEST

Sverige bör snegla på Finland för att hitta lösningar på den akuta bokrisen. Problemen måste lösas nu menade seminariedeltagarna på NCC:s fullsatta bostadsseminarium i Almedalen under tisdagen.

– Finland har kraftsamlat i hela landet för att få fart på byggandet. Därför har Finland lyckats med det Sverige inte har lyckats med, säger Peter Wågström koncernchef för NCC.

Sverige sist
Sverige intar jumboplatsen när det gäller byggande. Jämfört med våra nordiska grannländer bygger vi minst i förhållande till inflyttning och befolkningsökning.
Att krisen är akut i Sverige var samtliga paneldeltagare på NCC:s seminarium eniga om. Att Sverige måste ta steget från ett trettiotal olika pågående utredningar till genomförande stod också klart.

– Vi brottas med frågorna. Vi utreder dem. Men sen måste vi skapa en parlamentarisk process för att få fart på processerna, säger bostadsminister Stefan Attefall (kd).

Veronica Palm håller med
Socialdemokraternas bostadspolitiska talesperson Veronica Palm håller med.
– Vi behöver sätta oss ner och göra en struktur för hur vi ska få fart på byggandet, säger Veronica Palm.

Men om den finska vägen är den rätta kunde inte seminariedeltagarna enas om.
En viktig orsak till framgångarna i Finland är att man här har en jämn och säker tillgång på mark tack vare den så kallade HITAS-modellen. Vidare har Finland infört statliga stöd för en balaanserad bostadsmarknad. Finska staten gör insatser för befolkningsgrupper med särskilda behov och man har infört bättre processer för byggandet.

Peter Wåpgström, VD och koncernchef för NCC AB
  • Peter Wågström, VD och koncernchef för NCC

– Vi har inte tid att vänta, vi ligger redan efter och måste hitta en lösning som fungerar nu, inte om fem år, säger Peter Wågström.

Bostadsministern deltog
Med på seminariet var Stefan Attefall, bostadsminister (kd), Peter Wågström, koncernchef, NCC. Göran Cars, professor samhällsplanering, KTH. Annika Winsth, chefsekonom, Nordea. Veronica Palm, bostadspolitisk talesperson, socialdemokraterna. Svante Axelsson, generalsekreterare, Sveriges Naturskyddsförening. Cahterina Fored, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter. Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna och Lennart Persson, moderator.

Anna Trane
Presschef
Mob: + 46 70 884 74 69
anna.trane@ncc.se