NCC AB

NCC säljer bostadsfastigheter i Tyskland för 321 MSEK

Nyhet   •   Jul 05, 2013 09:22 CEST

NCC har sålt två egenutvecklade bostadsprojekt till en tysk fastighetsfond som förvaltas av Aberdeen Asset Management, för 321 MSEK. Bostadsprojekten är belägna i Hamburg och Köln och består av sammanlagt 155 lägenheter.

- NCC är Tysklands största bostadsbyggare och försäljningen mot investerarmarknaden är en viktig del i NCC Housings affär, säger Joachim Hallengren, chef NCC Housing.

Projektet i Hamburg-Bergedorf består av 109 lägenheter i två flerbostadshus om totalt 8 800 kvadratmeter bostadsyta samt 88 garageplatser. Projektet byggstartas i december 2013 och planeras vara färdigställt i slutet av 2015 då tillträde och resultatavräkning också sker.

Det andra projektet omfattar 46 bostäder om 4 200 kvadratmeter bostadsyta och 33 parkeringsplatser i Escher Strasse i Köln-Nippes, vilket har utvecklas till ett populärt bostadsområde de senaste åren. Projektet byggstartas i september och planeras vara färdigställt i slutet av 2014, då tillträde och resultatavräkning beräknas ske.

Försäljningen resultatavräknas i affärsområdet NCC Housing.

Anna Trane, Presschef NCC AB. Telefon +46 70 884 74 76
Lena Hedlund, chef Kommunikation, NCC Housing. Telefon +46 70 232 02 87

NCCs presstelefon 08-585 519 00,
E-post press@ncc.se,
NCC bildbank (http//www.ncc.se/sv/OM-NCC/Press-och-media/Bildbank/)

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 juli  2013, kl.08.00. Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012  en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.  NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.