Mobility Motors Sweden AB

Nissanägare vänligare och mer generösa än andra

Nyhet   •   Feb 19, 2016 09:16 CET

Vi på Mobility Motors blev mycket glada, men inte förvånade, när vi såg denna artikel i Teknikens Värld. Och vi kan bara hålla med.

”Letar du efter en bilburen människa med varmt hjärta att sällskapa med? Då ska du tydligen fokusera på att hitta en person som kör Nissan, i alla fall om vi ska tro den studie som genomförts av psykometriska avdelningen på universitetet i Cambridge.

Det diskuteras ofta, inte minst i kommentarsfältet här på teknikensvarld.se, vilka bilförare som är mest aggressiva och minst sympatiska. Sällan pratas det om motsatsen, det vill säga vilka bilförare som är de snällaste och trevligaste.
Som tur är får vi nu svar på den frågan tack vara brittiska Cambridge-universitets psykometriska center som genom studier på 824 bilägare har lyckats räkna ut personligheten hos dessa baserat på vilket bilmärke de kör.

De psykometriska testerna kom fram till att Nissan-ägarna är de mest generösa, mest lojala och vänligaste bilägarna av alla. Studien gäller endast europeiska bilägare, så det är inte säkert att Nissan-ägarna ligger i topp i andra delar av världen.
Vidare säger studien att Nissan-ägare är i högre utsträckning än andra mer benägna att tänka på andra än sig själva, och att de är mycket intresserade av ekonomisk välfärd och social rättvisa.

– Vår forskning visar att Nissan-ägare i allmänhet betraktas som pålitliga, godhjärtade, generösa och sympatiska. De är omtänksamma och vänliga, och de tror att andra människor är ärliga och hederliga, i motsats till konkurrensinriktade och egoistiska, säger Richard Mills som är doktor inom psykometri vid Cambridge-universitetets psykometriska center.

Studien visar också att de flesta Nissan-ägarna redan befinner sig i bekväma långtidsförhållanden, därmed kan det bli svårt för dig som letar efter sällskap och som efter att ha läst denna artikel tänker ta upp jakten på just ägare av Nissan-bilar.

Nissan säger att de som företag jobbar mycket med psykometri, det vill säga kundernas personlighetsprofiler, för att bättre förstå deras behov och på så vis förhöja upplevelserna bakom ratten, på Internet, i bilhallar och på serviceverkstäder.”

Tekniken Värld, 16/2 2016