Nobel Media AB

Nobel Week Dialogue 2014 – Nya vetenskapliga och kulturella perspektiv på åldrande

Nyhet   •   Maj 22, 2014 11:39 CEST

Nobel Week Dialogue 9 Dec. 2014, Stockholm

The Age to Come – New scientific and cultural perspectives on ageing

Nobel Week Dialogue är ett kostnadsfritt heldagsseminarium där studenter och allmänhet tillsammans med Nobelpristagare, världsledande forskare och opinionsbildare deltar i diskussioner kring globala frågor som berör oss alla. Mötet är en del av den officiella Nobelveckan och syftet är att stimulera samtalet mellan vetenskapen och samhället i stort.

Temat för årets Nobel Week Dialogue är nya vetenskapliga och kulturella perspektiv på åldrande. År 2000 bestod världens befolkning för första gången av fler människor över 60 år än barn under fem år. Ökad medellivslängd i världen är en av mänsklighetens största bedrifter, men en stadigt åldrande världsbefolkning innebär en rad nya möjligheter och utmaningar. Vilka konsekvenser har förändringar i demografi för ekonomisk tillväxt i olika delar av världen? Hur länge kan vi leva? Och hur ska välfärdssystemen utvecklas när livslängden ökar och födelsetalen minskar?

Mötet i Stockholm för de 1 200 på plats utgör en del av den internationella, tvärvetenskapliga dialogen – på webb och i sociala medier når vi ut internationellt och där börjar diskussionen redan nu. På www.nobelweekdialogue.org presenteras årets tema och sex deltagande Nobelpristagare.

Biljetter och programdetaljer släpps den 23 september, 2014. Eventet kommer även att livestreamas till en global publik.

Närmare mötet kommer vi att kunna erbjuda medier ett antal exklusiva möjligheter att intervjua dessa pristagare och andra tillkommande paneldeltagare.

För eventpresentation på svenska, vänligen se bifogad pdf.

För mer information, inklusive intervjuförfrågningar med pristagarna, vänligen kontakta press@nobelmedia.se.

Programansvarig: Adam Smith, Chief Scientific Officer, Nobel Media AB
VD, Nobel Media AB: Mattias Fyrenius

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nobel Media AB strävar efter att sprida kunskap om Nobelprisbelönade insatser och stimulera intresse för vetenskap, litteratur och fred i linje med Alfred Nobels vision. Bolaget utvecklar en rad medierelaterade rättigheter och produktioner för en global publik: den officiella webbplatsen Nobelprize.org , Nobel Prize Concert, podcasten Nobel Prize Talks, samt tvärvetenskapliga konferenser och internationella föreläsningsserier där Nobelpristagare deltar. Bolaget förvaltar även en portfölj av utgivningsrättigheter för ljud- och filmmaterial samt direktsändningar av Nobelprisceremonierna.

Besök gärna:
@Nobelprize_org på Twitter,
www.facebook.com/Nobelprize.org
www.youtube.com/nobelprize

Google +

Nobel Media AB är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.