The Collector´s Hotels

Nomineringar till The Collector’s Awards 2013

Nyhet   •   Feb 06, 2013 14:37 CET

Mitt under Antikmässan i Stockholm har antikbranschen sin egen Oscarsgala. För fjärde året i rad delar Antikvärlden ut The Collector’s Awards i samarbete med Antikmässan och The Collectors Hotels. Fem vinnare kommer att utses, varav två offentliggörs redan i samband med Antikmässans invigning den 13 februari: Årets Bästa Monter på Antikmässan och priset för Årets Dyrgrip.
Vinnarna av priserna för Årets Antikaffär, Årets Nydanare och Årets Samlare offentliggörs på galamiddagen den 15 februari.

NOMINERADE 2013

Årets antikaffär – En affär som genom sin presentation, sitt sortiment, sin verksamhet, innehavarens kunskap eller affärens service är något utöver det vanliga.

• Skajs Antikhandel – Klassisk antikhandel som har gått mot strömmen. När andra skalat ned har Mikael Skaj växlat upp och expanderat.

• À la Carte – Kunnigt och brett utbud inom en smal nisch – föremål för det dukade bordet.

• Winterhagens Antik – En ombonad affär med många roliga föremål. Snygga saker och inredningar.

Årets Samlare – En person som stått för något speciellt i sitt samlande av konst, antikviteter, design eller vintageföremål.

• Ulf Danielson – Ägnar sig hängivet åt saker som tillhört Alfred Nobel. Har bland annat Nobels sufflettvagn.

• Göran Engzell – Samlar framför allt skånska textilier från 1700-talet och början av 1800-talet.

• Tvillingarna Stig och Bo Dahlin – Samlar på design av Sigvard Bernadotte och äger över 1 000 föremål av den kände designprinsen.

Årets nydanare – En person eller ett företag som genom sina insatser på senare tid har tillfört konst- eller antikmarknaden något alldeles speciellt eller nydanande.

• Fotografiska – På några få år har Fotografiska Museet blivit en av Sveriges mest välbesökta och vitala sevärdheter.

• Mölndals Museum – Ett museum som trots ett delvis ur-åldrigt utbud lyckas möta samtidens mest kräsna besökare.

• Downton Abbey från Carnival Films – En populär TV-serie som betytt mycket för intresset kring gamla miljöer, levnadssätt och antika föremål.

Årets Jury för The Collector´s Awards

Fabian Arnheim-Olofsson, Uppsala ­Auktionskammare