Spanska Fastigheter

Nu är möjligheten att göra ett klipp i Spanien på väg att försvinna!

Nyhet   •   Maj 23, 2014 11:03 CEST

DI och Expressen skrev förra veckan om den spanska bostadsmarknaden och om hur priserna är på väg att stiga igen. DI gick så långt som att sätta rubriken "Spanska fyndfönstret stänger", och i den artikeln hade de bland annat spanskafastigheter.se som referens. Läs DI:s artikel här.

Spanskafastigheter.se har unik inblick in i marknaden p.g.a. av deras stora kontaktnät, deras mäklare jobbar bland annat direkt på chefsnivå med de största bankerna och har kontakt med större internationella investeringsgrupper.  Besök spanskafasdtigheter.se för mer information.

Jan Nilsson på spanskafastigheter.se stöder DI och Expressens uppfattning om läget: "I samband med att jag under vecka 21 gjorde research för ett par investerare som letar lägenhet i Puerto Banus fick jag ta del av en rapport som visar att priserna i Marbella ökat med 4.8 procent första kvartalet 2014. Jag har även pratat med bankdirektörer som noterat en ökning på 10-20 procent på såväl Costa Blanca som Costa del Sol inom vissa segment".

Vilka områden är det då som främst lockar Skandinaver för tillfället?

Spanska Fastigheter har tagit del av sök-statistik från Blocket, samt utgått från sökdata på sin egna sida och pratat med flertalet rikstäckande banker, samt andra mäklarfirmor i Spanien. Läget är glasklart.

De mest populära områdena i Spanien för Skandinaver är:

Gran Canaria (det är främst bankåtertaganden som är attraktiva då priserna i det vanliga segmentet inte sjunkit lika mycket här). Det är i huvdsak Las Palmas och Teneriffa som lockar svenskar, och särskilt de med en budget på högst 500 000 SEK. Investerare är inte lika intresserade av Kanarieöarna, mycket tack vare de höga priserna.

Torrevija i Alicante-provinsen (här är dock inkomsterna från uthyrning inte så starka som på Solkusten, men man får mer nyproduktion för pengarna i Torrevieja än någon annan stans i Spanien för närvarande). Torrevieja hade under februari/mars hela 10329 sökningar på Blocket och är den överlägset mest populära orten på hela Costa Blanca. Norrmän har varit till den så milda grad aktiva på Costa Blanca senaste året att det till och med påverkat huspriserna på bostäder i Norge! Göran Larsson, mäklare på spanskafastigheter.se, som var med redan om den förra uppgången säger att läget just påminner mycket om hur det såg ut innan den stora boomen i början på 2000-talet.

Nerja på östra Costa del Sol kommer inte långt efter med 7195 sökningar. Anders Larsson, huvudmäklare på spanskafastigheter.se, säger att Nerja just nu sjuder av aktivitet bland främst investerare som ser möjligheten på uthyrningsmarknaden i Nerja. Det är egentligen bara exklusiva Puerto Banus i Marbella som slår Nerja vad det gäller uthyrning.  Med tanke på att man bygger nytt reningsverk och har gett klartecken för ny golfbana, etc. i kombination med att man varit restriktiva med att tillåta nyproduktion i staden så kommer priserna öka snabbt i Nerja. "Just nu" säger Larsson, "har priserna bottnat. Ägare går inte med på prutmån, och flera har under maj månad tagit bort sina bostäder från marknaden och hyr ut dem med full beläggning under sommaren istället. Sedan sätter de ut dem för försäljning igen och höjer priserna i samband med att säsongen drar igång igen i september."

Mallorca har närmare 7000 sökningar på en månad på Blocket och ön har varit lyckosamma med att profilera sig som ett exklusivt semesterområde för rika européer. Detta reflekterar sig också i priserna (priserna sjönk aldrig lika mycket på Mallorca som på fastlandet). Det är dock bankobjekt som gäller om man ska göra ett fynd på Mallorca. Palma är mest intressant för investerare med en lite lägre budget. Det går trots allt att få en bankåtertagen lägenhet i den populära staden för under en miljon.

Barcelona är också populärt, och även här är det bankobjekt som gäller för såväl investerare som folk som vill ha en permanent semesterbostad. Problemet är dock att i maj så beslutade staden att införa restriktioner på uthyrnings-licenser. Man vill helt enkelt begränsa turismen som håller på att gå överstyr i staden. Hur som helst påverkar detta investerarnas villighet att köpa i Barcelona. "Vi har redan klienter som i samband med detta genast flyttat fokus till Costa del Sol istället", säger Anders Larsson på spanskafastigheter.se

I samband med att Spanska Fastigheter i februari skrev på ett stort kontrakt med den spanska storbanken La Caixa hade en av de högsta cheferna för banken följande att säga om den spanska bostadsmarknaden: "Det främsta tecknet på att en rejäl vändning står för hörnet är inte bara att man börjat köpa igen, utan främst att internationella investerare börjat köpa upp stora mängder land på Spaniens "lokomotiv"-Costa del Sol. Läget är precis som det var 1995, 2 år senare var marknaden överhettad - igen."

En annan svensk chef för en av de större spanska bankerna som spanskafastigheter.se pratat med säger samtidigt att den vanlige svensken alltid beter sig försiktigt, och köper först när alla andra redan gjort det. Men då är det ju redan för sent. Ska man investera i en bostad i Spanien ska man göra det 2014, inte 2015 eller 2016.

Jan Nilsson på spanskafastigheter.se avslutar med att konstatera att "När DI skriver att fyndfönstret håller på att stänga så fylls deras kommentarsfält som vanligt av förståsigpåare som menar att den spanska bostadsmarknaden inte nått botten. Detta är förstås helt rätt och helt felaktigt. Vissa områden har inte nått botten på långa vägar. Vad det gäller de mest attraktiva segmenten i de mest attraktiva städerna (som Nerja på Costa del Sol) nåddes botten redan för ett år sedan. Under 2013 steg priserna med 21 % i Florida pga att investerare köpte upp mycket fastigheter för uthyrning. Det är precis detta som nu sker i Spanien."