SIS, Swedish Standards Institute

Nu blir det enklare att köpa en energieffektiv vattenkran

Nyhet   •   Mar 23, 2012 09:48 CET

Vissa vattenkranar och duschmunstycken drar mer än dubbelt så mycket energi som andra. För att köpare ska kunna göra ett bra energival, startar nu en frivillig märkning av vattenkranar som påminner om energimärkningen av vitvaror.

Nästan 20 procent av en villas energi används till varmvatten. I lägenheter är andelen ännu högre. Till och med ett litet hushåll kan spara upp till 1 000 kWh per år genom att ha en energieffektiv blandare. Dessutom kan smarta funktioner hos kranen göra att användningen av vatten minskar, utan att det märks för användaren. Inför arbetet med energimärkning bildades en teknisk kommitté Energimärkning av tappvattenarmatur (SIS/TK 519) och deras förstudier visar att energianvändningen i olika kranar skiljer stort. Fem blandare för kök visar en spridning mellan 2,5 till 4,2 kWh för att utföra samma funktion. För vattenkranar i badrum och toaletter är skillnaderna ännu större, mellan 1,8 och 4,2 kWh.

Varje år säljs 1,2 miljoner vattenkranar i Sverige. Om alla hushåll har kranar med bästa energiklass (grön) så minskar användningen av varmvatten med 20 – 30 procent. Det blir mellan 3 och 4 TWh, vilket motsvarar 1 procent av Sveriges årliga energianvändning. Eftersom det går att spara så mycket energi så har det varit naturligt för oss att stödja och medverka i arbetet för effektivare kranar, bland annat med hjälp av teknikupphandlingar, säger Tomas Berggren på Energimyndigheten.

Märkningen som lanseras i Sverige bygger på två standarder som SIS/TK 519 har tagit fram. Det pågår diskussioner om att vattenkranar och duschar skulle vara lämpliga produkter för en gemensam europeisk energimärkning. Bra standarder är en viktig förutsättning för en rättvisande märkning, säger Anders Hallberg på Energimyndigheten.

För ytterligare information:
Kjell-Åke Henriksson, JM AB, 08-782 85 52