Sommarteater på Krapperup

Ny konstnärlig ledning för Sommarteater på Krapperup

Nyhet   •   Jun 09, 2013 13:21 CEST

Sommarteatern kommer, efter att Martha Vestin har avgått som konstnärlig ledare, att leva vidare i samma anda och med samma idéer - platsspecifik teater med proffs och amatörer och sin hemvist företrädesvis i nordvästra Skåne.Martha Vestin är fortfarande med i styrelsen och kommer därmed fortsätta att erbjuda sin stora kunskap och erfarenhet till föreningen. Vi har inom sommarteatern haft en riktigt bra process för att skapa förutsättningar för Sommarteaterns fortsatta verksamhet genom att tillsätta ett  konstnärligt råd.
-  Jag har haft 20 fantastiska år med Sommarteatern som konstnärlig ledare och som regissör. Jag har fått göra många spännande projekt, mina arbetskamrater har ställt upp och hjälpt mig genomföra till synes omöjliga projekt ,  tex att spela i olika hamnar i Kullabygden, eller 2012 års Stormen bland Kullabergs klippor. Vår konstnärliga linje, att göra plats-specifik vandringsteater har urvecklats mer och mer, och uppskattas mycket av publiken. Sammanhållningen i vår grupp är fantastisk, och jag är glad och stolt över att vår teater kommer att leva vidare, när jag nu tycker det är dags för mig att lämna ledningen. Jag tycker att föreningens idé att låta den konstnärliga ledningen utövas av ett konstnärligt råd är bra och spännande, och jag har stort förtroende för de personer som valts ett ingå, säger Martha Vestin.

Rådet består av följande personer:

Kent Sjöström, universitetslektor och forskare på Teaterhögskolan i Malmö med Jörgen Düberg, skådespelare vid helsingborgs stadsteater och ledamot i Kulturrådets referensgrupp som ersättare.

Amelie Nörgaard, programledare (SVT och SR), skådespelare och regissör med Sara Kihlman, musiker och skådespelare, som ersättare.

Marika Lagercrantz, kulturattaché vid Sveriges ambassad i Berlin med Peter Bergared, skådespelare, som ersättare.

- Jag hoppas att Sommarteater på Krapperup kommer att leva vidare som den samlingspunkt den är för så många människor på Kullahalvön, säger Marika Lagercrantz.

Denna grupps främsta uppgift är nu att komma med repertoarförslag för 2014, när vi åter planerar att genomföra en stor sommarföreställning.