Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling AB

Ny undersökning om Sveriges olika möbelkonsumenter

Nyhet   •   Feb 08, 2010 17:02 CET

66% av svenskarna köpte möbler förra året. Attityderna styr vilka som köper oftast.

66% av svenskarna köpte möbler förra året. Vilka som köpte mest eller minst beror inte bara på inkomst eller finanskris. Även vår personlighet, våra prioriteringar och drivkrafter för konsumtion spelar en stor roll vilket vi kan visa i undersökningen.

• 87% av svenskarna i gruppen Moderna Manne köpte möbler förra året.
  • 48% av svenskarna i gruppen Tekniska Torsten köpte möbler förra året.
  • 48% av svenskarna i gruppen Minimalistiska Mina köpte möbler förra året.
  • 71% av svenskarna i gruppen Sociala Sara köpte möbler förra året.
  • 69% av svenskarna i gruppen Klassiska Karl köpte möbler förra året.
  •

Många handlar gärna möbler på nätet – bara de har sett möblerna i verkligheten först!

Internethandeln har fått ett ordentligt uppsving i Sverige vilket vi även kan se när det gäller möbler. 65% av svenskarna håller helt eller delvis med om att de gärna köper nya möbler på webben bara de fått se och känna på dem först. Väldigt få, bara 4%, är intresserade av att köpa på nätet utan att ha sett möblerna i verkligheten. Moderna Manne har störst intresse för näthandel.

44% av svenskarna köper helst möbler som är tillverkade i Sverige

Svensktillverkad – vad betyder det? Är produkten svensktillverkad om den är designad i Sverige och tillverkad i Kina? Det kan man givetvis ha en diskussion kring. Klart är dock att mindre än hälften av svenskarna fortfarande ser svensktillverkade möbler som ett säljargument. 44% av svenskarna håller helt eller delvis med om att man helst köper möbler som är tillverkade i Sverige. Argumentet är viktigast i grupperna Sociala Sara och Klassiska Karl.

Nya källor till inspiration - Home Styling enligt Feng Shui

Heminredningstrenden är stark i Sverige med otaliga inredningsprogram på TV och konsulter som stylar våra hem. Många söker inspiration för att förnya och förbättra sitt hem. En källa till inspiration är Feng Shui. 8% av svenskarna håller helt eller delvis med om att de gärna inreder sitt hem enligt den kinesiska filosofin. Intresset är störst i gruppen Sociala Sara.

Så här gjorde vi

Frågeställningarna är framtagna av Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling AB i Vadstena och undersökningsföretaget Skill AB i Jönköping. Fältarbetet är genomfört av Norstat i Sveriges största undersökningspanel Panel.se med ca 100.000 deltagare från hela Sverige för att ge en representativ bild av människors attityder till att köpa möbler. Ett trettiotal frågor om attityder till möbler och frågor om köpbeteende ställdes i mitten av december 2009 till 500 paneldeltagare.

Det livsfarliga genomsnittet

Studiens målsättning har varit att presentera en bild av den svenska möbelkonsumenten. Men, vi tror dock att det vore missledande för en marknadsförare att enbart förlita sig till ett genomsnitt av svenska konsumenters attityder till möbler. En viktig anledning till detta är att andra undersökningar visat att Sverige är ett land befolkat av individualister (jfr Ingelhart, World Values Survey) med många olika drivkrafter för sin konsumtion. Resultatet av den här undersökningen är ytterligare ett stöd för att vi människor tänker olika och attraheras av olika produktegenskaper, även när vi väljer möbler. Det här skapar möjligheter att utveckla produkter till olika segment på marknaden och positionera sig som tillverkare eller detaljist med sin egen särart av möbler. Studien visar också att vi väljer olika sätt att köpa möbler och olika detaljister beroende på vilka attityder vi har. Vilken grupp vi tillhör påverkar också hur intresserade vi är av möbelmärken, hur ofta vi köper möbler och hur intresserade vi är av att titta på möbler och inredning i butik.

Undersökningen lanseras i samband med Möbelmässan som startar den 9 februari 2010. Rapporten i sin helhet går att köpa av Skill och Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling.

För frågor om undersökningen, kontakta gärna:

Matz Magnusson, projektledare på Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling: 0768-789090, matz@magnussonkennberg.se
    Helena Nordström, marknadschef på Skill, 070-7779218, helena.nordstrom@skill.se
    Läs mer på www.skill.se/mobler

Om oss

Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling AB är konsulter inom varumärkesfrågor med mångårig erfarenhet av kundundersökningar. Skill är ett undersökningsföretag som erbjuder en mix av den senaste akademiska kunskapen och erfaren undersökningskompetens.