Lots Security AB

Nyhet! Bastuknappen- en trygghet för SPA- och simanläggningarnas bastubadare och personal

Nyhet   •   Dec 18, 2015 11:57 CET

Helen Lambertsson, chef på Västerviks simhall, berättar om anläggningens elva installationer av Hjälpknappen. Installationerna innefattar vårt nya tillskott Bastuknappen, en Hjälpknappen, som helt enkelt är speciellt utvecklad för att tåla höga temperaturer och vatten. Den är placerad inuti de två basturna samt i duschutrymmena.

Vad fick er att installera Hjälpknappen?-”Nästan alla simhallsföreståndare i Kalmar län, träffas två gånger om året och ingår i ett nätverk, där vi byter erfarenheter med varandra.Anledningen till installationen var genom ett säkerhetstänk vi fick runt våra besökare, efter att ha besökt Kalmar simhall, som även de har Hjälpknappen installerad.Vi är alltid tre i bemanning på själva simhallen och vi jobbar på tre olika stationer, vilket innebär att vi finns spridda över hela anläggningen. Skulle någon sjunka till botten, måste du som personal, kunna få hjälp av någon annan i personalen, men hittills har det inte funnits något bra sätt att tillkalla hjälp.”

Kändes det som en självklarhet att välja just LOTS Hjälpknappen?
-”När man söker efter larmfunktioner på nätet, så visst finns det många som säljer det, men vi måste ju vara säkra på att vi får den som passar verksamheten allra bäst. Vi fick goda recensioner av Hjälpknappen från nöjd och kunnig personal på andra simhallarna och då valde vi att också använda Hjälpknappen. Dessutom så är den lätt att installera och den går att flytta runt till olika ytor, om man vill det. I nuläget har vi hjälpknapparna placerade i kassan, simhallen, basturna, duscharna, i relaxen samt på gymmen.”

”Vi har även diskuterat över hur vi som personal reagerar vid ett larm och gjort upp om hur och vem som ska springa.Vi har bestämt att signalen ska gå till allas sökare och att alla ska springa, på så sätt blir det inga missförstånd.”

Bastuknappen är ju en nyhet. Hade ni önskemål på placering i bastun?-”Jag har arbetat här under många år och har det varit några tillbud så har de främst skett ibastuknappen västervik 450x450bastun eller i duschen, mycket sällan i bassängerna. Det är främst de som är lite äldre som kommer hit och använder basturna. Många kommer redan tidigt på morgonen och kanske sitter de lite för länge eller så har de inte ätit eller druckit ordentligt och får då blodtrycksfall av värmen. Detsamma gäller även på våra två gym där vi också har hjälpknappar.”

”Vi i personalen besöker både duscharna och basturna frekvent under dagarna, men det kan dröja omkring en timme mellan besöken. Om vi precis besökt området, så skulle en person i praktiken kunna bli liggandes avsvimmad under en längre tid utan att någon upptäcker dem och det har gett oss i personalen panikkänslor, när vi funderat över vad som skulle kunna hända utifrån det scenariot. Det är ju mer en slump om vi befinner oss på plats om något skulle inträffa, dessutom så kan vi inte räkna med att besökare, som kanske t o m är nakna, ska behöva klä på sig och börja leta efter hjälp, om något skulle inträffa.

Hur upplever personalen Hjälp- och Bastuknappen?
-”Med Hjälp- och Bastuknappen installerad känner personalen numera en stor trygghet genom vetskapen om att alla besökare har tillgång till en larmknapp, var de än befinner sig i anläggningen.”