Mjärdevi Science Park AB

Nyheter och inbjudningar från Mjärdevi Science Park vecka 16 2013

News   •   Apr 15, 2013 16:45 CEST

Är du social?Jag pratar en hel del med studenter och många funderar på sin framtida yrkesroll - har jag rätt utbildning, vad tycker arbetsgivaren är viktigast hos en nyanställd, vad gör de egentligen på företaget, hur ser chanserna till att jobba internationellt ut? Osv osv.

Jag brukar fråga: "Hur många företag följer du på Facebook eller Twitter?" Och svaret blir oftast: "Inga." För de flesta studenter använder sociala medier enbart för att hålla kontakt med vänner, man har inte tänkt på att de också fungerar som en utmärkt omvärldsbevakning.

Tips till dig som är student: Under din studietid är det en god idé att följa intressanta företag och företagsområden (som Mjärdevi Science Park) via sociala medier. På så sätt håller du dig uppdaterad kring vad företagen sysslar med, vad som intresserar dem som företag, när det kommer ut intressanta jobb med mera. Mycket matnyttig information som gör det lättare för dig att förstå vad företagen vill ha, som hjälper dig att hitta ett riktigt intressant arbete.

Tips till dig som inte är student längre: Tipsa studenter om varför det är bra att följa företag och företagsområden som Mjärdevi Science Park. Och följ själv Mjärdevi Science Park via Facebook och Twitter!

/EvaMarie Törnström, kommunikationsansvarig, Mjärdevi Science Park AB, 0738-00 53 59

Hur man skapar kreativa miljöerDet här blir ett mycket spännande lunchseminarium med en av Mjärdevis mest intressanta personligheter: Mats Lindoff som är CTO på Zenterio (tidigare teknikchef för Sony Ericsson).

- Hur skapades mobiltelefonin?
- Hur kunde RIM köpa ett UI bolag från Sverige, TAT?
- Varför köpte Nokia bildbehandlingsbolaget Scalado ?

Innan huvudföredraget får vi en kort pitch där Kent Erhagen presenterar LEAD-företagetLumisigns.

Datum: 25 april 2013
Tid: Lunch kl 11.45, pitch från Lumisigns 12.25, föredraget börjar kl 12.30
Kostnad: 80 kronor, betalas kontant.
Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping
Arrangör: Mjärdevi Science Park AB
Anmälan: Senast den 23 april genom att klicka här. (Studenter anger "Student" på frågan om företagsnamn.)
Mer information: Helene Åkesson , Mjärdevi Science Park AB, tel 013-20 57 57

Hur man knyter sociala medier till företagets övriga kommunikationsstrategierUnder det här frukostseminariet diskuteras hur man integrerar sociala-medier-strategier med företagets övriga kommunikation och kopplar sociala-medier-mål till företagets affärsmål.

Här handlar det också om att utvärdera om man är ett ”socialt företag” och i sådana fall vilka delar av företaget som ska vara involverade.

Tid: 23 april kl 08.00-09.00 (Frukost serveras från 07.30)
Plats: Collegium, Mjärdevi Science Park, Linköping
Kostnad: Kostnadsfritt
Föreläsare: EvaMarie Törnström, Mjärdevi Science Park AB. Hon har tidigare drivit eget företag som kommunikationskonsult, journalist, författare och föreläsare samt arbetat med kommunikation inom regionala och statliga organisationer.
Arrangörer: Mjärdevi Science Park och Norrköping Science Park
Anmälan och mer information: Genom att klicka här.

Det här är del 3 i en seminarieserie om sociala medier. Klicka här för att läsa om vad som sades under seminarium 2.

33-listanTisdag kväll den 16 april är det dags för 33-listans final då Sveriges 33 hetaste teknikföretag utses. Vid finalen presenteras också C3- Sveriges snabbaste miljardexit?. Följ på Twitter via@mjardevi och #33-listan.
Seminarium om handeln med LatinamerikaLatinamerika är en starkt växande region som erbjuder flera fördelar och intressanta affärsmöjligheter. Vi fokuserar ofta på Europas problem och därmed missar möjligheter på de framrusande tillväxtmarknaderna.

Några viktiga drivkrafter för tillväxten i regionen är en större och mer välutbildad medelklass, en ström av inhemska och utländska investeringar och även ett allt intensivare utbyte mellan tillväxtländerna. Läs mer här.

I samband med att Sveriges ambassadörer i Chile, Colombia, Peru, Mexiko och Uruguay besöker Sverige inbjuder Business Sweden i samarbete med UD till ett seminarium om handeln med Latinamerika. Efter seminariet kommer det att finnas möjlighet till möten med ambassadörerna samt representanter från Business Sweden och Exportkreditnämnden, (EKN) och Svensk Exportkredit (SEK), (SEK medverkar endast i Stockholm).

Datum: 7 maj 2013
Tid: 9.00-11.30 med efterföljande lunch
Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park
Mer information och anmälan: Genom att klicka här
Arrangörer: Business Sweden i samarbete med Regeringskansliet/Utrikesdepartementet

Har du internationella kontakter?Om du arbetar med - eller planerar att arbeta med - internationella marknader är det här ett frukostseminarium vi starkt rekommenderar!

Masters students from the Strategic Management in International Organizations program at Linköping University expose hidden aspects of cross-cultural communication between Sweden and the US, Canada and China which are often ’Lost in Translation’.

Take a journey with us and gain the key insights that will help strengthen bonds with your international-partners and lead to more profitable, efficient and effective communication.

“We didn't all come over on the same ship, but we're all in the same boat.”
Bernard M. Baruch

Tid: Fredagen den 3 maj 2013. Frukost serveras från 07.30. Föredraget är mellan 08.00-09.00
Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping
Föredragshållare: Shideh Tabe, Yangzi Wangsun och Andrew Wind
Kostnad: Kostnadsfritt
Arrangör:Mjärdevi Science Park AB
Anmälan och mer information: Genom att klicka här.

Emirates väljer IFS ApplicationsIFS meddelar att Emirates, ett av världens snabbast växande flygbolag, har valt IFS Applications™ 8 för att hantera sin nya underhållsanläggning för motorer i Dubai. Lösningen stödjer alla affärsprocesser inklusive underhåll, reparation, översyn (MRO) samt verksamhetsstyrning (CPM). Avtalet avser licenser och tjänster till ett värde om drygt sex miljoner dollar.

Klicka här för att läsa mer om hur IFS befäster sin ledarposition inom flygbranschen.

Emma och Camilla besökte SectraEmma och Camilla som läser Teknisk Biologi vid Linköpings universitet träffade den 11 april Per Andersnäs som är utvecklingschef på Sectra.

Mjärdevi Science Park ABs studentambassadörer vid Linköpings universitet hade nämligen anordnat en tävling. Första priset var en exklusiv lunch med en Mjärdeviprofil inklusive studiebesök på företaget. Bland annat fick man ta en närmare titt på Sectras Visualiseringsbord.

Klicka här för att läsa mer om va Emma och Camilla tyckte om studiebesöket.

Corren-bilaga om Mjärdevi Science ParkDu missade väl inte Correns bilaga om Mjärdevi Science Park den 13 april? Behöver du fler exemplar finns den i tidningsställen runt om i parken.

Bilagan kommer också att finnas som bläddringsbar pdf via länk. Vi har inte fått länken än, men den kommer att finnas via Mjärdevi Science Parks hemsidaFacebook och Twitter.

Skapa utvecklingsstipendiumSKAPA Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella stipendiet på 600 000 kronor som fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsfinalisterna vardera 20 000 kronor samt diplom. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

Klicka här för att läsa mer om hur du söker SKAPA Utvecklingsstipendium.

Sectra-avtal med BHRUTSectra har tecknat ett femårigt avtal med The Barking, Havering and Redbridge University Hospitals Trust (BHRUT) i London. Avtalet omfattar Sectras system för hantering och lagring av digitala mammografibilder (PACS).

Med Sectras IT-lösning får sjukhusen snabb och säker tillgång till mammografibilder, både inom och mellan sjukhusen i regionen. Det bidrar till effektivare granskning och bättre service till de 72 000 kvinnor som varje år deltar i regionens mammografiprogram.

Tekniken som kan förhindra självmordLars-Håkan Thorell, forskningschef på Emotra AB, kommer till Datamuseet för att berätta om den revolutionerande tekniken som kan förhindra självmord.

Efter många års forskning i ett svårt område kan man nu lansera den enda kliniskt användbara objektiva metoden i världen, någonsin, som har en hög precision för att upptäcka patienter i risk för självmord: EDOR-testet (elektrodermala orienteringsreaktioner). Sensitiviteten har uppmätts till 97 % och specificiteten till 98 % för självmord hos deprimerade.

Tid: 23 april kl 18.00
Plats: Hagdahls kök, Östergötlands museum, Raul Wallenbergs plats, Linköping
Arrangörer: Datamuseet IT-Ceum, Dataföreningen, Mjärdevi Science Park och Folkuniversitetet
Kostnad: Gratis

På ny plats?Du som har företag i Mjärdevi Science Park, ta chansen att berätta mer om din verksamhet och företagets samlade kompetens genom att presentera dina nya medarbetare här i nyhetsbrevet och på Mjärdevi Science Parks hemsida.

Allt du behöver göra är att maila ett foto och en kort presentation av den nyanställda medarbetaren tillEvaMarie Törnström, som är kommunikationsansvarig på Mjärdevi Science Park AB.

Lediga jobb i Mjärdevi Science Park
Företagen i Mjärdevi Science Park fortsätter att växa så det knakar och söker ständigt efter kvalificerade medarbetare. Vilka lediga jobb som finns just nu hittar du via http://www.mjardevi.se/sv/service/lediga-jobb. Här kan du som Mjärdeviföretag gratis lägga in dina lediga tjänster. Sidan har ungefär 1 000 besökare per månad.