Mjärdevi Science Park AB

Nyheter vecka 14 från Mjärdevi Science Park

News   •   Apr 03, 2013 16:50 CEST

Våren har kommit till Mjärdevi Science Park och det här nyhetsbrevet har kommit till din inbox. Läs igenom, anmäl dig till diverse intressanta aktiviteter (de flesta kostnadsfria) och hör mycket gärna av dig till undertecknad om du har något spännande som vi kan berätta om. Glöm inte heller bort att följa Mjärdevi Science Park via Facebook och/eller Twitter och Mjärdeviappen så missar du inget!

Vi säger samtidigt GRATTIS till Toraxel som vann februari månads Skattjakt (skattjakten finns i Mjärdeviappen i din mobil) i Mjärdevi Science Park och därmed vann fem luncher från Brödernas Kök.

Jag rekommenderar dig som inte har laddat ner Mjärdeviappen än att göra det. Sedan kan du utnyttja soliga och varma luncher under april månad till att hitta skatter i området. Kanske blir det just du som vinner fem luncher från Restaurang Collegium i april månads tävling!

/EvaMarie Törnström, kommunikationsansvarig Mjärdevi Science Park AB, 0738-00 53 59i

Det byggs för fullt i Mjärdevi
Intresset för att etablera sig i Mjärdevi Science Park är mycket stort, och fastighetsägarna i området berättar om att de får många förfrågningar från företag som vill flytta till regionen.  Anledningen till att just Mjärdevi Science Park är så efterfrågat som etableringsplats är att man ser fördelar med närheten till både små och stora teknikföretag i världsledande ställning, nationella forskningscentra och Linköpings universitet.

- Linköping är en ”het” stad i utvecklingssammanhang, säger Sten Gunnar Johansson som är VD för Mjärdevi Science Park AB. Det märks av antalet byggkranar man ser.

Klicka här för att läsa om några av de projekt som just nu är på gång i Mjärdevi Science Park:

Fördjupningsseminarium Sociala Medier
Under det här seminariet sätter vi in olika sociala medier i sitt B2B-sammanhang. Hur kan du som kunskapsföretag använda sociala medier för att förstärka och fördjupa ditt budskap? Hur kan du använda sociala medier för att bli mer attraktiv som arbetsgivare och affärspartner?

Plats: Den 10 april i Pronova Norrköping Konferens, St Persgatan 19 i Norrköping Science Park
Tid: 08.00-09.00 (Frukost serveras från 07.30)
Kostnad: Kostnadsfritt
Föreläsare: Sofia Mirjamsdotter som har en bakgrund hos bland annat SVT och Sveriges Radio. Sofia är en flitigt anlitad föreläsare på ämnet sociala medier men även om internet och journalistik.
Arrangörer: Mjärdevi Science Park ochNorrköping Science Park
Anmälan:Klicka här för anmälan till Norrköping Science Park den 10 april

Tredje och sista seminariet i serien arrangeras den 23 april i Mjärdevi Science Park. Klicka här för mer information.

MediaTek - ett av världens största mobilchipbolag
Vid Meet@Mjärdevi den 28 mars berättade Anders Nilsson som är CTO på MediaTek Sweden om den spännande resan från forskningen vid Linköpings universitet, över Mjärdeviföretaget Coresonic och fram till dagsläget när företaget nu heter MediaTek Sweden och är en viktig del av ett av världens största mobilchipbolag. MediaTek är nämligen Asiens största Fablessbolag. Det grundades 1997 och har sitt huvudkontor i Hsingchu Science Park i Taiwan. Omsättningen 2012 var närmare 3,4 miljarder USD.

- Om du har en platt-TV, en tablet eller en mobiltelefon har du med stor säkerhet ett chip från MediaTek, sade Anders Nilsson.

Klicka här för att läsa mer om hur Coresonic utvecklades till att bli en del av MediaTek.

Meet@Mjärdevi med Zenterio
Meet@Mjärdevi arrangeras alltid sista torsdagen i varje ärtsoppsmånad och talare är alltid något av företagen i Mjärdevi Science Park. Soppluncherna är ett utmärkt tillfälle att nätverka under lättsamma former samtidigt som man får lyssna till ett intressant föredrag.

Vid Meet@Mjärdevi den 25 april möter vi Mats Lindoff från Zenterio som berättar om:
Hur man skapar kreativa miljöer

Exempel:
- Hur skapades mobiltelefonin?
- Hur kunde RIM köpa ett UI bolag från Sverige, TAT?
- Varför köpte Nokia bildbehandlingsbolaget Scalado ?

Tid: Lunch kl 11.45, föredraget börjar kl 12.30
Kostnad: 80 kronor, betalas kontant.
Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping
ArrangörMjärdevi Science Park AB
Anmälan: Senast den 23 april genom att klicka här. (Studenter anger "Student" på frågan om företagsnamn.)
Mer information: Helene Åkesson, Mjärdevi Science Park AB, tel 013-20 57 57

Sectra tecknar avtal med Region Skåne
Region Skåne har tecknat ett 6-årigt avtal med IT- och medicinteknikföretaget Sectra. I avtalet ingår utveckling, underhåll och support av den regionsövergripande IT-lösningen, Sectra RIS. Systemet används för bild- och funktionsmedicin på röntgen, klinisk fysiologi, nuklearmedicin och mammografiavdelningarna för att hantera och kommunicera patientinformation. Ordervärdet uppgår till 55,8 Mkr.

Klicka här för att läsa mer om hur Sectra arbetar för att vara en långsiktig partner för framtidens sjukvård.

Sysslar du med konst på fritiden?
I höst öppnar creActive Mjärdevi för att på ett helt nytt, gränsöverskridande och kreativt sätt vara en lokal i tre plan på över 700 kvadratmeter som underlättar mötet mellan studenter, företag, projekt och forskning.

I samband med detta vill vi ordna en utställning med konst i olika uttrycksformer som skapats i ett gemensamt projekt av Mjärdevianställda personer. Tanken är att projektdeltagarna ska få en uppgift/ett tema att arbeta med under våren/sommaren och att resultaten sedan ska ställas ut i creActive.

Vill du vara med i det här projektet - eller har du en arbetskamrat som du tycker borde vara med i projektet?

Hör av dig senast 12 april så kallar jag till en träff där vi gemensamt drar upp riktlinjerna för ett spännande fritidsprojekt i kreativitetens värld!

EvaMarie Törnström, evamarie.tornstrom@mjardevi.se, kommunikationsansvarig Mjärdevi Science Park AB, 0738-00 53 59

Systemagic lanserar Museum Hemma
Museum Hemma är en portal som gör det möjligt för museer att skapa unika virtuella vandringar som besökare kan ta del av från sin TV, iPad och dator.

Museum Hemma har skapats för att göra material i museers arkiv och samlingar tillgängliga för besökare. Filmer, fotografier, kartor, illustrationer, texter och ljudklipp vävs ihop till berättelser och vandringar. Utställningar får möjlighet att leva kvar även efter avslutad visning på museet. Museum Hemma ger museer tillfälle att bevara utställningarna digitalt så att besökare kan återuppleva utställningar.

Museum Hemma har utvecklats och formgivits av Mjärdeviföretaget Systemagic tillsammans med referensgrupper från Östergötlands museum, Flygvapenmuseum och Handikappföreningarna Östergötland.

Klicka här för att komma till Museum Hemma på webben.
Klicka här för att läsa mer om Museum Hemma på Systemagics hemsida

Doing international business?
If you are engaged in international business then THIS is the presentation for YOU!

Masters students from the Strategic Management in International Organizations program at Linköping University expose hidden aspects of cross-cultural communication between Sweden and the US, Canada and China which are often ’Lost in Translation’.

Take a journey with us and gain the key insights that will help strengthen bonds with your international-partners and lead to more profitable, efficient and effective communication.

We didn't all come over on the same ship, but we're all in the same boat.” Bernard M. Baruch

Tid: Fredagen den 3 maj 2013. Frukost serveras från 07.30. Föredraget är mellan 08.00-09.00
Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping
Föredragshållare: Shideh Tabe, Yangzi Wangsun och Andrew Wind
Kostnad: Kostnadsfritt
Arrangör: Mjärdevi Science Park AB
Anmälan: Genom att klicka här senast den 30 april. (Studenter anger "Student" som företagsnamn.)
Mer information: Helene Åkesson , Mjärdevi Science Park AB, 013-20 57 57

Uppskattat om sociala medier i Mjärdevi Science Park
Över femtio intresserade åhörare deltog i frukostseminariet i Mjärdevi Science Park där Åsa Scherling från Toyota Material Handling Europe gav grunder och introduktion till sociala medier ur ett företagsperspektiv. För dig som missade det arrangeras samma seminarium i Norrköping Science Park den 26 mars.

Åsa har femton års erfarenhet från kommunikationsbranschen och kan konstatera att det  har varit en häftig utveckling under de senaste åren.

Klicka här för att läsa mer om hur man kommer igång med sociala medier och vad man bör tänka på.

Almi Invest investerar i XMRealityAlmi Invest har tillsammans med en grupp investerare tillfört expansionskapital till XMReality. Linköpingsföretaget har utvecklat produkten XMExpert som gör det möjligt för en tekniker i fält att få hjälp i realtid av en expert på hemmaplan vid underhåll av avancerade tekniska anläggningar inom bland annat kärnkrafts-, tillverknings- och fordonsindustrin. Via mobilt bredband kan teknikern och experten se samma bild och kommunicera med varandra – en lösning som minskar både stilleståndstider och resekostnader.

Klicka här för att läsa mer om produkten XMExpert samt om hur Björn Persson från Almi Invest och Torbjörn Gustafsson från XMReality ser på investeringen.

Många lediga jobb i Mjärdevi Science Park
Det går bra för företagen i Mjärdevi Science Park. Det innebär att många företag söker efter duktiga medarbetare.

Mjärdevi Science Parks sida med lediga jobb har cirka 1 000 besök i månaden, så klicka här för att läsa om lediga jobb eller för att lägga in fler lediga jobb.

Och missa inte Mjärdevi  Science Parks karriärsida där företag kan profilera sig mot intresserade studenter.

Öppet Hus på JB-gymnasiet
Lördagen den 13 april är det Öppet hus och skolans dag på JB gymnasiet! Kom och upplev hur lektionerna på JB ser ut en vanlig skoldag!
JB-gymnmasiet har öppet hus på på Teknikringen 7 och Teknikringen 3 mellan kl 10-14.
Ny styrelseordförande för Graphensic
Mjärdevi- och LEAD-företaget Graphensic i Mjärdevi Science Park startades upp av tre forskare som kommersialiserar grafen på kiselkarbid. Nu får företaget allt fler kundförfrågningar och behöver fokusera mer på sin internationella affärsutveckling. Graphensic tar därför in Jonas Nilsson, tidigare vd på LEAD-alumnen SP Devices, som styrelseordförande.

Klicka här för att läsa mer om grafen som är ett av de hetaste framtidsmaterialen. Och om Graphensic förstås!