Rowi Wines AB

Nytt julöl på Systembolagets beställningslista art.nr 88639

Nyhet   •   Okt 14, 2010 15:03 CEST

Stjerne Bryg 8,0 %

Stiernebryg finns på beställningslistan och är en given dryck på årets julbord. Stierne Bryg bryggs på 6 olika sorters malt, som giver ölet en vacker och elegant röd nyans i det annars mörka julölen. Den har en härlig mjuk och avbalanserad sötma som passar bra både till det svenska och det danska julbordet, eller julemaden som det heter på dansk. Vi vill inte ha bittert och tungt öl till jul utan en rund och god öl som passar till det lite salta i julskinkan, sillen och Jansons frestelse. Mängden humle är relativt stor precis som det ska vara i en äkta dansk juleøl, när den bryggs traditionellt. Julstämmningen höjs ytterligare av lätt kryddning av stjärnanis och koriander. Det är ett öl med karaktär och mycket god smak. Serveras vid 10-12 grader.

Tips! Gott till Stjerne Bryg!

Herslevs Chokoladekage

Chokoladekage er måske ikke det første man tænker på at servere til Stjernebryg. Men prøv det og bliv overrasket over hvor fantastisk Stjernebryggens krydderier passer sammen med den fyldige smag af chokolade, med strejf af appelsin, i denne kage.

250 g smør smeltes ved lav varme sammen med 150 g god mørk chokolade i en gryde og køles af. Revet skal af en usprøjtet appelsin blandes i chokolademassen. Herefter piskes 4 æg med 250 g sukker til en luftig æggesnaps. 150 g hvedemel sigtes i æggesnapsen sammen med 2-3 spsk. kakao og 200 g hakkede valnødder. Vend chokolademassen forsigtigt i og hæld dejen i en smurt form på ca. 25 x 25 cm og bag midt i ovnen i ca 35 minutter ved 175°.

Skær kagen i mundrette stykker på 3x3 cm og server sammen med afkølet Stjernebryg. Det er nemt og virkelig lækkert at servere til venner, på en kold, men hyggelig december aften foran pejsen.