Mitel Sweden AB

Nytt kundcase: Sundsvalls kommun tar telefonin in i framtiden

Nyhet   •   Maj 06, 2014 11:18 CEST

Ett omfattande förändringsarbete pågår i Sundsvalls Kommun för att integrera telefoni med IT i syfte att nå större effektivitet i form av IT- och kostnadsbesparingar. Aastras lösningsportfölj bidrar till arbetet som tar kommunens telefoni in i framtiden.

Planen för att modernisera telefoniplattformen i Sundsvalls kommun och integrera telefoni som en naturlig del av IT-verksamheten går under namnet Projekt Konnekt. Utöver ip-telefoni har projektet även som syfte att leverera trådlös uppkoppling till alla skolor och förskolor i kommunen och att erbjuda print som tjänst inom alla dess verksamheter.

-  När det gäller att integrera telefonin med IT-avdelningen innebär det många fördelar men en påtaglig del är förstås kostnadsbesparingar. Vi har jättemånga dyra anslutningar som vi fasar ut, jag säger upp abonnemang varje vecka, berättar Anders Jönsson, projektledare för IT-service vid Sundsvalls kommun.

Arbetet sparar både tid och rum. Där kommunen tidigare förvarade en 1,2 ton tung telefonväxel från 1989 funderar man nu på att bygga en relaxavdelning – den nya lösningen i form av Aastra MX-ONE ryms i fyra servrar och ett skåp. Tack vare ett noggrant planeringsarbete kunde den nya centralväxeln också sättas i drift i hela kommunen över en helg. Sundsvalls kommun har också infört Solidus eCare och Aastras SIP-DECT för förskolor och äldreboenden.

-  Besparingarna är egentligen bara en bonus, det viktigaste var att vi var tvungna att göra den här förändringen för att hålla den servicenivå som kommunens invånare förväntar sig. Det är många som är mitt inne i eller på väg att genomföra liknande satsningar – och det är definitivt värt arbetsinsatsen, säger Anders Jönsson.

Läs hela kundcaset här.