Pagero AB - your financial supply chain network

Nytt kundcase: Utleiecompagniet AS

Nyhet   •   Maj 06, 2014 12:27 CEST

Utleiecompagniet AS (UCO) började använda Pageros tjänster 2012, efter att noggrant ha undersökt olika leverantörer på marknaden och kontrollerat referenser. Eftersom UCO hade särskilda krav på sina fakturalayouter valde de en specialanpassad version av Pagero Server Connect med bland annat tilläggstjänsten Extern print.

Nyligen bestämde sig UCO även för att börja använda tilläggstjänsten PDF via e-post. Med Extern print och PDF-faktura via e-post slipper de all manuell fakturahantering. Mottagare som kan ta emot fakturor elektroniskt får e-fakturor. Mottagare som vill ta emot PDF-fakturor via e-post får dem mailade till en förutbestämd e-postadress. Övriga mottagare får pappersfakturor med post. UCO skickar alla sina fakturor elektroniskt via en och samma kanal och behöver inte tänka på vem som kan ta emot vad, sorteringen sker automatiskt i Pagero Online.

”Vi har redan kommit igång ordentligt med PDF-faktura via e-post och vi har hittills registrerat närmare 150 kunder som mottagare”, berättar Tone Stene, IT-ansvarig på UCO. ”Det fungerar alldeles utmärkt och både vi och våra kunder är mycket nöjda. Vi har många kunder som inte kan ta emot e-fakturor och som har uttryckt önskemål om att ta emot PDF-fakturor via e-post. Nu kan vi tillmötesgå dem. Det är även en stor fördel för oss att vi slipper att själva sortera i vårt affärssystem hur kunderna skall ta emot våra fakturor.”

“Totalt hanterar vi ca 52 000 fakturor och ca 3 000 påminnelser per år så vi är beroende av ett enkelt system och ju lägre kostnad per faktura, desto mer sparar vi. Samtidigt som vi arbetar med att effektivisera vår verksamhet är miljön mycket viktig för oss och Pageros lösningar hjälper oss att både spara tid och pengar och miljön.”

UCO har även stor nytta av Pageros tjänst dubblettkontroll. ”Det ger oss en extra trygghet att veta att vi aldrig kan skicka samma faktura två gånger. Det har varit ett bekymmer för oss tidigare på grund av problem med scriptet i vårt eget ERP-system,” förklarar Tone Stene.

”Jag måste säga att vi känner oss väldigt trygga med Pagero och är mycket nöjda med de tjänster som de levererar. När vi har varit i kontakt med deras supportavdelning har vi fått mycket snabb återkoppling och de har löst alla våra problem. Vi har även fått en tjänst som är specialanpassad för våra behov. Jag kan verkligen rekommendera Pagero till andra som skall välja tjänsteleverantör,” avslutar Tone Stene.