Biten AB

Nytt varumärke för kaffeälskare!

Nyhet   •   Dec 02, 2009 13:31 CET

Har du som jag provat diverse sätt att göra en god kopp kaffe?

Som norrlänning började mitt kaffekokande med farmors klassiska panna i rostfritt stål. Koka upp vatten, måtta upp mellanrostat kokmalet kaffe, koka upp, låt stå och sjunka. Det var ett koncept som höll måttet ända tills jag valde att styra kosan söderut. Vad hände, jo, kaffet smakade inte lika gott?!

Mina erfarenheter säger att hårt vatten kräver en annan rostning av kaffet än mjukt vatten och mörkrost passar inte ihop med kokpanna. Jag började experimetera. Elbryggare, espressomaskin, espressopulver, pressobryggare, italiensk handpressad espressomaskin, filterbryggning, kokmalet, pressomalet, bryggmalet, espressommalet, ljusrost, mellanrost, mörkrost... puh!

Efter ett antal år av varierad framgång med mitt kaffe så landade jag med en pressobryggare av glas. Kaffet blev gott och faktiskt så nära min farmors kokaffe som det gicka att komma, men...

När min glaskanna för tredje gången gått sönder och jag inte längre tycket att jag kunde kosta på mig ytterligare en ny, så gav jag upp.

Vid en resa till Kiruna och ett besök på en sportaffär fick jag syn på DEN! Planetarydesign pressobrtggare i rostfritt stål. Raskt inhandlade jag en i största valör för att testa därhemma. Snabbt konstaterade jag att pressobryggaren var en succé. Flera av mina bekanta ville ha en, så jag kontaktade tillverkaren i Montana, USA och på den vägen är det. Nu har jag, via företaget Biten AB, precis fått hem min första laddning av denna fantastiska produkt och lanserat den på ett par butiker i Stockholm. Vi vet vad svenskar tycker om amerikanskt kaffe, men kanske Svensken faller lika pladask som jag för denna snygga, praktiska och väldesignade produkt med ursprung i vildmakerna i västra Montana.

Numera följer min bryggare med mig till landet, på fjället, i båten, ja, så fort jag vill försäkra mig om en god kopp kaffe!

Kaffebiten bligg: http://kaffebiten.blogspot.com/

Webbsida: http://www.kaffebiten.se