TrueSec AB

Nytt verktyg - Loopback Check Tool

Nyhet   •   Dec 13, 2013 16:39 CET

Äntligen ett snabbt och lätt sätt att stänga av säkerhetsfunktionen Loopback Check, men även att kunna konfigurera den för att vara igång samtidigt som du gör det du skall. Thomas Balkeståhl, Sharepoint-expert på TrueSec, har tagit fram detta nya, enkla verktyg.

Loopback Check är en inbyggd säkerhetsfeature i Windows Server som stoppar alla försök att komma åt ”sig själv” via ett annat namn eller ett FQDN. Denna skyddar mot något som kallas för ”Reflection attacks”. Featuren ställer till det för en eventuell angripare, men även för SharePoint-tekniker som nekas åtkomst till en SharePoint-site från servern ifråga. Något som ofta görs under uppsättning samt i utvecklingsmiljöer.

”Hämta ner mitt enkla verktyg. Gör förändringarna rätt och säkert på några sekunder och slipp besväret med att leta upp KB-artikeln som du vet ska finnas någonstans för att lista ut vad som skall göras, för att sedan ge upp och stänga av funktionen helt”, konstaterar Thomas.

Läs mer om Loopback Check här:

Läs Thomas bloggpost om verktyget här: