AP&T AB

Ökad efterfrågan på produktionslösningar för värmeväxlarplattor

Nyhet   •   Dec 14, 2015 12:00 CET

Intresset för energibesparande alternativ för uppvärmning av fastigheter växer globalt. Det har lett till en ökad efterfrågan på bland annat värmepumpar och fjärrvärmesystem som båda bygger på värmeväxlarteknik. Det här en gynnsam utveckling för AP&T, som levererar utrustning för produktion av värmeväxlarplattor till samtliga dominerande tillverkare.

– Hittills i år har vi levererat fyra kompletta produktionslinjer till några av branschens största aktörer och blickar vi framåt ser vi en fortsatt stabil efterfrågan, säger Bo Larsson, technical sales manager på AP&T.

AP&T har levererat utrustning för produktion av värmeväxlarplattor sedan slutet av 1980-talet. Sedan dess har tillverkningsprocessen stegvis utvecklats och förbättrats när det gäller energieffektivitet, repeternoggrannhet, stapelbarhet och hastighet.

Kundorderstyrd produktion
Grundprincipen för tillverkningen av värmeväxlarplattor är att rostfritt bandstål beläggs med en tunn kopparfolie, matas in i pressen för konturklippning, prägling, håltagning och stapling. Men varje tillverkare har flera varianter av egenutvecklade plattor med unika former och mönster, och producerar inte sällan för flera olika fabrikat av värmeväxlare. Tillverkningen är kundorderstyrd och produktionsutrustningen ska på kort tid kunna ställas om efter behov.

– Tillsammans med våra kunder arbetar vi kontinuerligt med att optimera tillverkningskoncepten för att öka precision och produktivitet, säger Bo Larsson.

AP&T:s långa erfarenhet av produktionslösningar för värmeväxlarplattor skapar också helt nya möjligheter inom andra områden. Till exempel har man nyligen tillsammans med Sandvik och Cell Impact utvecklat en ny metod för kostnadseffektiv tillverkning av bränslecellsplattor.

aptgroup.com