One North East

ONE North East träffar Brittisk-Svenska Riksdagsgruppen

Nyhet   •   Jan 07, 2010 10:56 CET

Gun-Marie Östedt-Axelsson - som sedan augusti 2007 är svensk representant för den regionala utvecklingsenheten One NorthEast i Newcastle - besökte tillsammans med Jan Segerfeldt - som genom Narva är svensk PR-representant för One NorthEast – Riksdagen den 16 december för ett möte med den Brittisk-Svenska Riksdagsgruppen.

Syftet med besöket var att presentera möjligheterna i nordöstra England och One NorthEast’s konkreta erbjudande till svenska företag, som vill expandera på den engelska marknaden via Newcastle-regionen.

Dessutom presenterades samverkansprojektet SEAGULL – The North Sea Connection, som under 2007 startades upp mellan de tre svenska myndigheterna ISA, Invest in Sweden Agency, Tillväxtverket (tidigare NUTEK) och VINNOVA samt den regionala utvecklingsenheten One NorthEast i Newcastle. Syftet med projektet är att skapa samverkan mellan olika aktörer i Sverige och nordöstra England, som i sin tur leder till synergieffekter och tillväxt framförallt inom följande fyra fokusområden - New & Renewable Energy & Cleantech
- Ageing & Health
- Biotechnology
- ICT/Digital Media/Moving

Dessa fokusområden är idag vid sidan av turismen bland de snabbast växande sektorerna både i Sverige och i nordöstra England.

Gun-Marie är också One NorthEast’s svenska representant i SEAGULL-projektet, vilket innebär att hon har ett nära samarbete med de tre svenska nationella myndigheterna ISA, Tillväxtverket och VINNOVA.

Den Brittisk-Svenska Riksdagsgruppen visade stort intresse och mötet avslutades med en frågestund och diskussion om tänkbara framtida aktiviteter och ett eventuellt besök av riksdagsledamöter i Newcastle-regionen.

Vid mötet deltog också och Louise Hilmersson från Brittiska Ambassaden i Stockholm, som också har ett nära samarbete med One NorthEast.