KurAkademin

Oreganoolja mot artrossmärtor

Nyhet   •   Maj 08, 2014 22:01 CEST

När Astra Zeneca lade ner sitt kontor i Lund för några år sedan blev många högutbildade forskare arbetslösa.

En av dem var Christina Eriksson, Falsterbo, som har en doktorsexamen i immunologi från Lunds universitet.  I 15 år arbetade hon på Astra Zeneca med att forska fram nya läkemedel mot sjukdomar i luftvägarna.

Så vad gör en kreativ och högutbildad person som, fullständigt otippat, står utan jobb?

Jo, hon startade ganska snart ett eget företag, KurAkademin, där hon drar nytta av sina kunskaper.

-Jag har alltid varit intresserad av forskning om inflammatoriska sjukdomar och delvis av en slump sprang jag på det som jag nu brinner för och vill dela med mig av – ett naturligt förekommande ämne som har antiinflammatoriska egenskaper, säger Christina.

- Jag har väldigt många exempel på att människor som i åratal haft problem med ledsmärtor orsakade av artros, på kort tid har blivit av med värken eller i vart fall blivit betydligt mindre smärtpåverkade.  Och eftersom jag har kontakt med kiropraktiker och massörer som fått använda min oreganoolja vet jag att de också fått oerhört positiv respons från sina patienter. Det är helt enkelt fantastiskt att höra!

För att få ut maximal antiinflammatorisk effekt av oregano är det oljan i örtens blad man använder sig av.  Det finns många olika typer av oregano men KurAkademins oregano är av högsta kvalité. Oljan från oreganon blandas dessutom med små mängder av andra örter vilket ger en unik blandning av örtoljor.

Frågan är då varför inte läkemedelsindustrin gjort pengar på detta naturliga läkemedel för länge sen?

-Det beror förmodligen delvis på att det är väldigt svårt att ta patent på ett i naturen förekommande ämne i sin renaste form! Och kan man inte ta patent så finns det inga pengar i det för ett läkemedelsföretag, säger Christina.

Titti Fredman

För mer information mejla info@kurakademin.se eller gå in på www.kurakademin.se.