ComAround Scandinavia AB

Per Strand Vice VD på ComAround talade på IT-Support i Fokus 2010

Nyhet   •   Okt 08, 2010 13:59 CEST

Nu har årets IT-Support i Fokus i Bonnier Conference Center i Stockholm avslutats. ComAround har som vanligt medverkat som utställare och träffat flera kunder och andra företag.

I år talade även Per Strand, Vice VD på ComAround på ett fullsatt seminarium med temat "Vilken lösningsgrad ska du ha i första linjen". Per har lång erfarenhet inom support och webbaserad självbetjäning och är en av grundarna av ComAround.

Presentationen i pdf-format på Slideshare hittar du här.

Under seminariet fick vi bland annat lära oss att det inte finns någon exakt lösningsgrad att sträva mot i första linjen som gäller för alla företag och organisationer.  Skillnaden beror på vilka supportmetoder som används i företaget. Det viktiga är att supportorganisationen mäter alla supportmetoder, inte bara första linjen, då alla supportmetoder påverkar varandra. Om en supportorganisation till exempel inför webbaserad självbetjäning -  e-tjänster eller kunskapsdatabaser - minskar ofta lösningsgraden i first line då de enklaste ärendena flyttas till självbetjäningstjänsten. För att supportavdelningen ska upplevas lyckad bör helheten mätas.

Vi fick också fördjupad kunskap i vad kunskapsdatabaser innebär och vem det är till för, samt konkreta tips hur supportorganisationen på bästa sätt arbetar med dem.

Vi vill tacka återigen för en bra mässa på IT Support i Fokus!