Photowall

Photowall säljer tapeter till hela världen

Nyhet   •   Mar 06, 2015 09:00 CET

Det webbaserade företaget har både fabrik och kontor i Skarpnäck i södra Stockholm och kan stoltsera med en omsättning som dubblades mellan 2012 till 2014. Tillväxten fortsätter i samma takt och den största ökningen sker på företagets designsortiment.

Photowall har de senaste åren haft ett tydligt designfokus där samarbeten med flertalet designers resulterat i ett brett designsortiment av tapeter. Bland annat har företaget jobbat med Ingela P Arrhenius, Martin Bergström och Beata Boucht. Nu redovisar företaget rekordsiffror för 2014 då designsortimentet ökade med 51 procent jämfört med 2013.

– Vi har helt klart hjärtat i våra samarbeten och är givetvis otroligt glada över att försäljningen ökat. I och med att vi digitaltrycker efter kundens beställning så slipper vi hålla onödiga lager. Det gör att vi kan vara snabbfotade och initiera många spännande samarbeten, berättar vd:n och grundaren Niklas Johansson.

Företaget, som år 2014 kvalade in på Veckans Affärers lista över Sveriges superföretag och utsågs till gasellföretag av Dagens Industri 2013, omsatte under år 2014 56 miljoner kronor. Ett resultat av att allt fler väljer att köpa tapeter online - banbrytande för en traditionell bransch.

– Att köpa tapeter online var otänkbart bara för några år sedan men i och med den digitala utvecklingen blir vi allt mer vana att handla över nätet. När vi startade år 2006 var det många som sa att det aldrig skulle gå att sälja tapeter till kund utan att kunna visa dem på plats, något som uppenbarligen visade sig inte stämma, fortsätter Niklas Johansson.

Utforskar nya marknader

Största ökningen utanför Sverige står Storbritannien för där försäljningen ökade med 129 procent under 2014. Photowall finns även i Danmark, Norge, Finland och Ryssland där trenden pekar åt samma håll. För ett par månader sedan valde därför Photowall att öppna upp ytterligare tre lokala webbshoppar i Tyskland, Österrike och Holland. Något som redan givit fina resultat.

– Tyskland är en stor marknad där intresset för fototapeter är stort. Vi lanserades på den tyska marknaden i juli 2014 och har fått en mycket bra start. I dagarna har vi utökat ytterligare och lanserat vår e-handel i USA, Frankrike, Spanien, Polen, Belgien och Litauen, säger Niklas Johansson.

Photowall/Nordic E-trade grundades 2006 av bröderna Charlie och Niklas Johansson. Företaget har 25 anställda i fabriken i Skarpnäck. Utöver traditionella fototapeter erbjuds också ett stort designsortiment samt canvastavlor. Alla motiv måttbeställs och går att köpa i flera olika kvaliteter. Sortimentet väntas utöka med fler produkter framöver.