Plezuro

Plezuro går mot strömmen

Nyhet   •   Nov 13, 2011 13:52 CET

Det har sett mörkt ut för klädbranschen ett tag och redan i oktober reade många av de stora kedjorna ut sina vinterkollektioner. Branschen försöker rea sig ut ur krisen har det hetat. I den lilla kläd- och smyckesbutiken Plezuro har man valt att göra precis tvärtom. Här har man istället försökt få kunden att göra sina köp långsiktigt och har tagit starkt avstånd från "slit- och slängkonsumtion".
- Vi har varit noga med att sätta ett värde på våra varor sedan starten, berättar butikens ägare Johanna Westin. Vi försöker hålla hög kvalité och stor unicitet på vårt utbud och vill att kunderna ska vårda det de köper här som sina käraste ägodelar. Tanken är att de ska vilja och kunna behålla plaggen och smyckena en lång tid framöver.

Visionen var till en början trögjobbad, men har med troget långsiktigt tänkade blivit lönsamt för butiken på Rörstrandsgatan i Stockholm. Sedan starten för fyra år sedan har omsättningen och lönsamheten stadigt ökat och årets fösäljning ligger 30 procent över föregående års försäljning. Kunderna efterfrågar sällan rea eller lägre priser i butiken, utan förstår värdet i det unika utbudet.
- Risken när man rear för ofta är att man själv sänker värdet på sin verksamhet och sina produkter. Kunderna handlar inte längre för att de gillar produkterna, utan för att det är billigt. Det eggar bara till ännu mer slit- och slängkonsumtion och det vill inte vi bidra till, säger Johanna.

För Johanna handlar företagande om så mycket mer än att tjäna pengar och öka omsättningen och hon menar att det är farligt att stirra sig blind på siffror. Hennes fokus ligger på att kunna driva ett företag i klädbranschen med gott samvete. Hon vill inspirera till ett mer hälsosamt förhållandesätt till kläder och konsumtion.
- Vi kommer inte kunna fortsätta konsumera på det vis vi gjort, det finns inte resurser till det. Jag är inget fan av trender utan försöker istället hjälpa mina kunder att hitta något som passar deras kropp och som de kan använda på fest, på jobbet och i vardagen alla dagar om året, säger Johanna.

Till våren lanseras butikens första egna kollektion. Även här har Johanna låtit långsiktigt tänkande och kundens behov stå i fokus. Plaggen är designade med hjälp av kunskap Johanna fått av att möta och lyssna på sina kunder. Hon har vägt in allt från vilka komplex kvinnor har till vad de efterfrågar på de plagg som säljs i butiken idag.
- Jag vill skapa kläder som bäraren trivs så bra i att de vill behålla plagget i åratal, kanske till och med lämna de i arv till sina barn. Det hade varit härligt, säger Johanna med ett leende.