Jonas Magnusson Fastighetsbyrå i Växjö AB

Porten till staden

Nyhet   •   Aug 01, 2015 16:56 CEST

Växjö är en grön och expansiv stad. Inflyttningen är stor och företagen, arenorna, universitetet och kultur- och nöjeslivet blomstrar. Här finns en energi och framåtanda som gör staden attraktiv. Många människor vill bo centralt för att kunna ta del av stadens utbud och nya kvarteret Lågan är byggt för den moderna stadsbon.

Shopping

Från kvarteret Lågan har du nära till det mesta. Bekvämt gångavstånd till city med sina restauranger, shopping och nöjen. I Växjö city hittar du unika butiker sida vid sida med de stora kedjorna – över 200 butiker, öppna sju dagar i veckan. Shoppingen här är enkel och bekväm och det är nära till allt. Strax utanför centrum ligger populära Grand Samarkand, ett av landets bästa köpcentrum. Ska du bara handla mat behöver du inte ens lämna kvarteret. I bottenplan på Lågan 18 kommer det finnas en matbutik med ett utvecklat sortiment av allt du behöver i vardagen.

Kultur och nöjen

Växjö erbjuder ett omfattande kultur- och nöjesutbud. En av landets bästa livescener finns på Kafé de luxe och flera andra klubbar håller hög profil. Konserthuset bjuder på ett varierat utbud och teaterintresserade kan ta del av Regionteaterns många föreställningar. I Kulturparken finns det prestigefyllda glasmuséet, Smålands Museum, nyligen utsett till Sveriges bästa museum.

Matstaden

Växjö är en stad för matintresserade. Mysiga kaféer och uteserveringar kantar gatorna sommartid och här finns ett stort utbud av restauranger i alla prisklasser. En av de mest kända är PM & Vänner som är flerfaldigt prisbelönt, både i Sverige och utomlands. Flera av stadens restauranger jobbar med ekologiska, närodlade och säsongsbetonade råvaror. Det lokala engagemanget för hållbar mat märks bland annat genom den nationella matmässan varje sommar, där ett hundratal lokala producenter bjuder ut sina produkter i ett stort tält på Stortorget.

Idrottsstaden

Idrottsstaden Växjö är bekant för de flesta. Förutom svenska mästarna Växjö Lakers framfart i VIDA Arena kan du ta del av många olika idrotter på elitnivå likaväl som en omfattande ungdomsverksamhet. Arenastaden i centrala Växjö har utvecklats till ett centrum för idrott med nya tävlingsarenor för fotboll, hockey, innebandy och friidrott.

Europas grönaste stad

Växjö kallas för Europas grönaste stad. Det är en utmärkelse som staden fått för sitt uthålliga och framgångsrika miljöarbete. Men staden är grön på flera sätt. Rekreation och naturupplevelser finns bara något stenkast från kvarteret Lågan. Östrabo odlingsbacke med sina kolonilotter erbjuder möjligheter att odla egna grönsaker. Lite längre bort ligger vackra Linnéparken med sina blomsterodlingar, lekpark och utomhusscen. Till det populära motionsstråket runt Växjösjön är det bara 500 meter för den som gillar friska promenader. Sommartid finns även mysiga utserveringar alldeles intill sjön.