Protecty Arbetskläder

Protecty Arbetskläder skänker reflexvästar till barn

Nyhet   •   Nov 07, 2011 16:12 CET

Försäkringsbolaget If presenterade idag en undersökning som visar att mer än var fjärde cyklist som krockade med en personbil i mörker varken hade lyse eller reflexer vid olyckstillfället. Personskador hos cyklister som är av svårare karaktär är mer koncentrerade till hösten, framför allt till oktober och november. Detta indikerar att mörker och dåligt väder är riskfaktorer även om antalet cyklister, och därmed olyckor, är färre.

– Reflex och lyse borde vara en självklarhet för alla som cyklar i mörker. Det är en billig livförsäkring, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

En person med reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset från en bil. En bilist som kör i 50 km per timme har därmed nio sekunder på sig att styra undan. Utan reflex har bilisten mindre än två sekunder på sig vid samma hastighet. Läs mer om If och undersökningen

Så har kan vi bara inte ha det. Protecty Arbetskläder startar därför en kampanj där vi skänker en reflexväst för barn till varje vuxen som köper en reflexväst till sig själv. Beställ din egen varselväst och barnets reflexväst här: reflexväst för barn