QleanAir Scandinavia AB

QleanAir relanserar rökpolicyn

Nyhet   •   Aug 25, 2015 09:26 CEST

Med en ständigt nedåtgående trend på antalet personer i Sverige som röker borde svenska arbetsplatser inte ha ett större behov av en rökpolicy.

Trots denna statistik konstaterar Fredrik Aminoff, försäljningschef på QleanAir Scandinavia att rökningen fortfarande kostar svenska företag stora summor. Helt i onödan.

Utomhusrökningen har ökat sedan nya restriktivare regler infördes för rökning i samband med arbetet. Stockholms stad lägger enorma summor, enligt uppgift över 60 miljoner kronor, på att försöka städa upp fimpar från gator och torg.

Vad företagen själva lägger är inte kartlagt. Och kostnaderna stoppar inte där. "Exempelvis 5 rökpauser per dag om 10 minuter blir nästan en månad i förlorad arbetstid" - berättar Fredrik. "Om det finns en rökpolicy ligger den väl dold i personalhandboken, och rökningen sker på både arbetstid och raster, utanför entréer eller på innergårdar med ökade städkostnader som följd".

Botemedlet för detta är att relansera en intern rökpolicy för att försöka minska rökningen, ta en titt på helhetsbilden, och göra en plan för att aktivt hjälpa personalen att sluta röka.

"Det börjar med att utse en ansvarig. Företagen måste våga ta tag i rökproblematiken för att kunna göra något åt den", avslutar Fredrik.

En mall till rökpolicy finns att ladda ner på QleanAirs hemsida.